Merkeforhandlerne i Aust-Agder er gode på å balansere den daglige kampen om kundene opp mot et godt samarbeid med de samme forhandlerne. Dette tror de både kommer kunden og den enkelte forhandler til gode.
Bilbransjen har lagt bak seg et godt år, og forventningene til 2018 ligger ikke tilbake for rekordåret vi er ferdig med. Det betyr at hver enkelt kunde som kommer inn døra er viktig. Likevel står merkeforhandlerne i fylket gjennom bransjeforeningen.
– Det har i mange år vært et godt samarbeidsklima mellom forhandlerne. Akkurat det er nok litt spesielt for vårt område, sier daglig leder Øystein Ottersland hos Agder Bil AS.
Sentrum for bilhandel
Nylig var brorparten av medlemmene i Aust-Agder Bilbransjeforening samlet i Agderpostens lokaler for å gå igjennom noen av de felles markedsføringsprosjektene man har for 2018. Dag Rekdal er sekretær for foreningen, og mener det er positivt at man står så samlet som man gjør.
– Jeg tror kundene opplever det som positivt at bilforhandlerne ikke snakker ned hverandre. Det er jo ofte slik at kundene er innom flere forhandlere før de tar sine valg. Slik det er nå er alle med på å holde interessen for bil oppe, sier Rekdal.
Jan Trygve Gromstad hos Gromstad Auto, ser også klare fordeler i samarbeidet.
– Det at vi står samlet er med å gjøre Arendal og Grimstad til et senter for bil, noe som styrker de lokale forhandlerne. Det er jo nettopp derfor vi også holder bilmessa en gang i året.
«Top of head»
Når det er mange ting som roper etter oppmerksomheten, kan det nemlig være greit å vite hvor folk finner det de er på jakt etter. Gjennom å være godt synlig og samlet, oppnår bilbransjen at folk får en bedre bevissthet om hva som finnes lokalt.
– Det handler om «Top of head». Det vil si hva som ligger på topp i hodet når folk skal handle. Når folk tenker Mazda, Toyota, Volkswagen eller de andre merkene, skal de tenke at dette har man i Arendal eller Grimstad. Hører de ikke om de lokale forhandlerne, er det lettere at de hopper til andre steder, avslutter Gromstad.