Premium tall for premium biler

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Totalt endte BMW opp med et salg i Aust-Agder på hele 218 biler. Det var mer enn man hadde satt som mål.
– I 2016 endte vi opp med å selge 195 biler, og var litt irriterte over at vi ikke klarte 200. Derfor satte vi oss som mål å passere 200 i fjor, og endte godt over det. Det er en milepæl for oss, og det er ekstra morsomt at vi var den første til å klare dette i fylket, sier daglig leder StigKvade hos Bavaria Arendal.

Går for nok et toppår
Kvade forteller at de alltid setter tøffe mål for salg av BMW, og at man ikke kom
mer til å lette på gassen når det gjelder salget for 2018.
– Vi senker ikke ambisjonene. Samtidig må vi også være realistiske i forhold
til modellportefølje og marked. Hele bransjen forventer et godt år, så vi legger ambisjonene på det samme som vi klarte å oppnå i 2017.
For å klare det må de ansatte ha en framoverlent holdning hvor man jobber offensivt mot markedet.
– Jeg er imponert over den jobben våre selgere legger ned. Vi jobber nok på en litt
annen måte enn mange andre. Vi sitter ikke i butikken og venter på kundene.

bavaria (2 of 3).jpgBedre og dyrere
Hva er så en premiumbil? Man får en følelse av at navnet henviser til litt mer luksus, og det er ikke en helt gal tanke.
– Premiumbiler er biler med høyere kvalitet og bedre egenskaper, og til en høyere pris. Tidligere var det en definisjon på noe BMW, Mercedes og Audi var sammen om, sier Kvade.
Samtidig er det nok ikke riktig å blande begrepet premium med luksus.
– For ti år siden var det nok sånn at man utstyrsmessig ble litt sett på som en luksusbil. Men, det er mer riktig å bruke premium. Forskjellen mot de litt rimeligere merkene går på slik som materialkvalitet, teknisk utstyr kan leveres med og til dels design.

Godt marked i Norge
Et klart kjennetegn for premiummarkedet er at det har biler hvor folk får en opplevelse av kjøreglede og godt design i hele produktet.
– De som kjører premiumbiler er vant til å være langt foran på både moto
r og andre tekniske finesser. I et land som Norge har mange god økonomi, og vil bruke noen ekstra kroner på å få dette i en bil.
Samtidig handler bilkjøp i Norge mye om følelser, og de som er vant til å kjøre en BMW holder seg gjerne til dette premiummerke.
– I tillegg har vi gått inn i andre segmenter enn det vi var tidligere. Sånn som med elbilen vår, som for øyeblikket er den mest miljøvennlige. Så vi har biler fra 270 000 til flere millioner kroner.

bavaria (3 of 3).jpgSpennende år
En ting som skal hjelpe på salget, er noen spennende lanseringer. Den første er ikke
veldig langt unna.
– BMW X2 er en sportslig litt mindre SUV som vi forventer oss mye av. Den lanseres tidlig i mars, og blir et spennende tilskudd. Også får vi etter hvert en ny X7. Dette er en stor SUV, så volumet på salget av denne blir nok ikke enormt. Likevel er den en viktig bil.
De største hemmelighetene holder imidlertid Stig Kvade litt tettere til brystet.