Her er det «Jinba Ittai» som gjelder

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Hos Sigmund
Aasen på Myrene betyr
ordene å kunne tilby en
kjøreopplevelse hvor
bil og fører er i perfekt
harmoni.

En undersøkelse gjort i England viser at
fire av fem ikke ønsker en selvkjørende
bil. Hos Sigmund Aasen tror man i stedet
at mange lengter tilbake til en følelse man hadde i barndommen.

– Mazda er opptatt av kjøreglede.
Jeg tenker at det handler om å føle
det samme som da du hadde en liten
lekebil som barn. Det å gjenoppleve
den gleden man hadde den gangen,
forteller Svein Olav Aasen, som er daglig
leder i bedriften.

aasen (2 of 4).jpgLegger sjela i designet

For Aasen handler det mye om følelsen
av å sette seg inn i en skikkelig bil,
som både er god å kjøre og som tar
seg godt ut.

– Bilene våre er spennende, og holder
god kvalitet. Dessuten synes jeg
de har veldig fin design, sier han, som
den gode bilselgeren han er.

Og det er lett å like designet på bilene
fra den japanske bilprodusenten.

– Japanerne legger veldig mye sjel i
designet. Det skal være gode linjer.
Sigmund Aasen AS startet helt tilbake
i 1958. Den gangen var det Skoda
de solgte, men allerede i 1967 ble de
en av de første Mazda-forhandlerne i
Norge. Et enkelt regnestykke viser at
bedriften fyller 60 år i år, og det skal
feires litt senere i år.

– Vi kommer til å ha noen ekstra gode
tilbud og til å holde noe mer åpent
for å feire jubileet. Man må jo lage til
noe når man fyller 60 år. Vi er jo regionens
nest eldste bilforhandler.

Velger bruktbiler

Aasen tror nøkkelen for en sunn drift
og lang eksistens, blant annet ligger i
å ha et godt grep på bruktbilhandelen.

– Innen bilbransjen er det hele tiden
et skiftende bilde, så ting kan gå opp
og ned. Det å kjøpe inn bruktbiler for
salg har vært viktig. Da kan vi kjøpe inn
de bilene som vi vet er salgbare.

Og tallene viser et selskap som har
hatt en fornuftig økonomisk vekst, og
solid økonomi. Inntil nylig solgte de
også Hyundai. En ny inndeling fra leverandørens
side, førte til at man avsluttet
å være forhandler før fjorårets sommer.

– Dette gjør jo at overskuddet nok
har gått noe ned i 2017. Men, vi fortsatt
er servicepunkt for Hyundai i regionen.
I tillegg tilbyr vi gjennom vårt datterselskap
Lakkservice AS også et fullverdig
karosseri og lakkeringsverksted.
Med alt betyr det at Sigmund Aasen
AS kan vise til et overskudd i 2017 som
ligger ca. på nivå med der man var for
noen få år siden.

aasen (4 of 4).jpgStore på Can-am

En ting som skiller Sigmund Aasen AS
fra de andre bilforhandlerne, er at de
også forsyner regionen med terrengkjøretøy.
Det gjennom merket Canam.

– Can-am er et produkt fra BRP, en
av verdens største produsenter av fritidskjøretøy.
Dette er nyttekjøretøy
med firehjulsdrift eller sekshjulsdrift,
som passer godt til fritidsbruk, linjerydding,
gårdsdrift, brøyting og annet
praktisk arbeid. De som bruker sånne
er alt fra hyttefolk og skisentre til Røde
Kors og politiet.

Det som er ekstra spennende med
disse kjøretøyene, er at det nå kommer
nye regler.

– Fram til nå har man kunne kjørt
disse som traktor med fart inntil 40
km/t. Nå er det godkjent slik at vi får
Can-am som lovlig kan kjøre i både 60
km/t og 105 km/t. For de som har kjørt
bil i mange år, holder det med billappen
for å kjøre dem. Ellers må man ha
førerkort for traktor. Aldersgrensen er
16 år for de som går opp til 40 km/t, og
18 år for de som går fortere.

aasen (3 of 4).jpgVenter på noe spennende

Når det gjelder lanseringer i 2018, så
må vi vente til andre halvår. Det som
kanskje er enda mer spennende, er
hva som skal skje i 2019 – 2020.

– Da snakker vi om at Mazda kommer
med den første bensinbilen uten
plugger. Det blir en nyvinning med
høy kompresjon og mindre forurensing,
avslutter daglig leder Svein Olav
Aasen hos Sigmund Aasen AS.