Grandland X skaper begeistring

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Grandland X ble lansert tidligere i måneden, og Auto-Car på Stoa er allerede godt i gang med salget. Det med en bil som er bygd i samarbeid med Peugeot.

– Dette er en mellomstor SUV, som er i samme klasse som Nissan Qashqai, Toyota CHR og Kia Niro. Grandland X er bygd på samme plattform som Peugeot 3008. Men, det er mye Opel i bilen, så du vil kjenne deg igjen, forteller Rune Pedersen hos Auto-Car AS.

En egen rådgiver
Med denne SUVen har Opel virkelig tatt grep i kampen om kundene. Og det med en utstyrspakke av det mer innholdsrike slaget. Her er det en omfattende sikkerhetspakke som standard, og ikke minst Opels eget system «Opel OnStar».
– Det kom i alle nye biler fra Opel i 2017, og er allerede godt i bruk. OnStar har blant annet en ulykkesvarsling som blir aktivert så snart kollisjonsputen utløses. Da blir du oppringt fra et callsenter i Luton hvor den som ringer snakker norsk. De vil, om det er nødvendig, varsle nødetatene umiddelbart.
Rune Pedersen har selv brukt systemet når han har vært på veien, men heldigvis ikke som følge av en ulykke.
– Jeg skulle til Hafjell og trengte å få lagt inn riktig informasjon om destinasjon. Da trykket jeg på knappen som aktiverer OnStar, og de hjalp meg med å få ting på plass. Så det er ikke bare ved ulykker de hjelper til. Man kan faktisk bestille hotell via en knapp i taket.

grandland (4 of 6).jpgSnadder på premiumutgaven
Selv om det er mye utstyr inkludert i standardutgaven «Innovation», vil nok mange koste på de 25 000 kronene det koster for å oppgradere til «Premium». Da får man med ting som det adaptivte frontlyssystemet Matrix LED, parkeringsassistent og satelittnavigasjon.
En ting man ikke kan velge foreløpig, er trekk på alle fire hjulene. For bilen kommer kun med forhjulstrekk. Som ekstrautstyr kan man velge IntelliGrip, som skal gi bedre fremkommelighet ved at antispinn og antiskrens tilpasses vanskelige kjøreforhold.
– Det har med at ikke avgiftene skal bli for høye. Samtidig ser Opel at SUV med tohjulstrekk er et voksende segment, sier Pedersen.
Dessuten skjer det spennende ting med Grandland X allerede neste år.
– Da kommer den som Plugin Hybrid, noe som gjør at man kan få den som firehjulstrekk.

grandland (3 of 6).jpgPasser for mange
Det skal også nevnes at man som standard har på plass AGR ergonomiske forseter, seter som i Tyskland er sertifisert av senteret for utmerket ergonomi.
– AGR lager seter for de med dårlig rygg, og med disse som forseter sitter man veldig komfortabelt. Setene har mange individuelle innstillinger, blant annet seteforlengere, og er i tillegg ventilerte.
Til tross for kompakt størrelse, er det godt med plass i bilen. Lasterommet er på hele 514 liter med baksetene i bruk. Det gjør at den både passer de litt mindre barnefamiliene, og de familiene hvor ungene er ute av redet.
–Vi ser vel for oss at det største markedet er blant voksne folk, og jeg tror den prismessig treffer mange. Det at man får en velutstyrt bil til godt under 400 000 kroner er et klart pluss, avslutter Rune Pedersen.