Volvo-salget ruller i riktig retning

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Daglig leder Ove Hagen hos JM Auto
smiler bredt over tallene som ligger på bordet. Fasiten for 2017 viser en
hyggelig økning.

– Vi er fornøyd med vår økning med
Volvo. Tallene ligger litt over det vi hadde budsjettert med, og det betyr jo
at vi har et litt bedre salg enn vi hadde trodd, sier Hagen.

Ber folk bestille tidlig

På landsbasis øker Volvo enda mer, og
etterspørselen gjør at man bør være tidlig ute dersom man har planlagt å få seg
ny Volvo før sommeren.

– Det handler om
produksjonskapasiteten. Volvo bygger for tiden flere fabrikker for å komme i
kapp med salget, noe som er viktig for oss. For øyeblikket er det med
leveringstiden utfordrende. Dersom du planlegger å ha ny bil til sommerferien,
så begynner du faktisk å få dårlig tid.

Samtidig betyr leveringstiden at man
har med seg en hyggelig mengde bestillinger inn i 2018. Hovedvekten ligger på
modellene XC90, V90 og XC60.

– XC60 har vært en formidabel suksess,
og er bestselgeren fra den kom, sier Hagen.

volvolrenault (6 of 6).jpgSpent på nykommer

Det skal derfor bli spennende å se hva
som skjer når XC40 lanseres i mars/april.

– Den er en liten SUV uten likevel å
være liten. Den er, som det ligger i navnet, mindre enn XC60, og vil gjøre
produktspekteret fra Volvo mer komplett. Dessuten er XC90, V90 og XC60 biler på
premiummarkedet med priser fra 700 000 og oppover. XC40 vil ha en pris på fra
rundt 420 000 kroner. Der ligger det et vesentlig marked som vi ikke har hatt
bil for.

Dette er igjen ekstra viktig når man
skal trekke nye kunder inn i butikken.

– Vi ser en tilvekst av kunder blant
ressurssterke, yngre mennesker i aldersgruppen 30 – 50 år. Samtidig har vi våre
lojale kunder, slik det vel er med alle innen bransjen. Det er ofte slik at om
vi gjør det kunden forventer og litt til, som kommer de tilbake neste gang de
skal kjøpe bil.

volvolrenault (3 of 6).jpgRenault – en sterk utfordrer

Om man skal se på salgsveksten hos JM
Auto, kommer man ikke vekk fra å ta med forretningens andre merke, Renault.

– For oss er det viktig at vi har to
merker ment for to segmenter. Renault er en outsider i markedet som har hatt en
flott utvikling med økning på over 50 prosent når vi ser på antall registrerte
nye personbiler. Renault Zoe står veldig sterkt, forteller Ove Hagen.

Han har en klar formening om hvorfor
Renault øker så mye.

– Bilene har blitt mer europeiske, og
scorer godt på sikkerhet. Dessuten har Norge vært prioritert av Renault på
levering av elbiler, slik at vi har hatt kort leveringstid ut til kunden,
avslutter Hagen.