Få bransjer opplever så store omveltninger som det bilbransjen er inne i for tiden. Samtidig opplever man at interessen for å kjøpe ny bil er stor.
Godt hjulpet av lave renter og lav
arbeidsledighet, har kundene strømmet til bilforretningene gjennom 2017. Det
har nesten vært et historisk sus over det hele.
– 2017 var et kjempegodt år. Nesten
like godt som toppåret 1986, som var det beste i historien. Og det som er
positivt, er at vi snakker ikke bare om ett godt år, men om en lang periode på
10-20 år med godt salg. De siste årene har imidlertid vært spesielt gode, sier
Dag Rekdal.
Markedet holder seg godt
Rekdal er sekretær i Aust-Agder
bilbransjeforening, og sitter som daglig leder på Opplæringskontoret for
bilfagene i Aust-Agder. Han ser ingen grunn til at trenden skal stoppe opp nå.
– Jeg har snakket med både importører
og andre, og de ser for seg et totalmarked på 155 000 biler på landsbasis. Det
er cirka det samme som i 2017. I Aust-Agder ble det solgt 3076 nye biler i 2017,
så vi snakker om et forventet salg på litt over 3000 nybiler i fylket i år.
Selv om veksten i el-, plugin- og
hybridbiler totalt sett vil øke også i 2018, tror ikke Rekdal det er snakk om
de store forskjellene.
– Bilene som går utelukkende på bensin
eller diesel har utgjorde litt over 50 prosent av nybilsalget i fjor. Og vi vil
nok fortsatt ha en fordeling på rundt 50-50, men kanskje med fossilt rett i
underkant av 50 prosent. Men, tar du med hybrid, som også bruker fossilt, så er
du langt høyere.
Venter på rekkevidde
Det er heller ikke slik at man har
sluttet å videreutvikle bensin- og dieselmotorer, der det jobbes hardt med å få
ned forbruk og forurensingen.
– Det er jo ikke slik at alle bensin-
og dieselbiler forsvinner etter 2025. De vil være på veiene i mange år
framover. Du kan jo bare tenke på at 80 prosent av bilene som er nye på veiene
i dag fortsatt har en fossil motor.
En vesentlig faktor for å endre på
dette, er at elbilene må få vesentlig lengre rekkevidde som standard.
– Litt lengre fram snakkes det om mer
ekstrem rekkevidde, og det er interessant. Men, da snakker vi om 2020 – 2021.
Det som blir interessant, er å se på hva de store markedene gjør. Sånn som
Kina, hvor man snakker om forbud mot fossile biler om noen år. Det er et
teknologirace som det blir spennende å følge.
Spennende yrkesvalg
Den utvikling bilbransjen er inne i,
gjør at det også er spennende muligheter for de som Rekdal har kontakt med
gjennom Opplæringskontoret for bilfagene.
– For tiden har vi 85-90 lærlinger i
systemet. Bilbransjen i Aust-Agder er veldig flinke til å ta i mot lærlinger. I
tillegg har vi litt over 50 elever her på Sam Eyde vgs., fordelt med tre
klasser på kjøretøy og en på skade/lakk.
Det å ha et godt tilbud til elevene
som velger bilfag er viktig når man skal sikre framtidens arbeidskraft til de
lokale bilforhandlerne.
– Med en bilpark i Norge på rundt 2,7
millioner biler, så er behovet for arbeidskraft stort. Så det er veldig bra vi
har dette utdanningssystemet til bilfagene, sier Dag Rekdal.