Diesel fortsatt foretrukket lokalt

Tore Myrberg, Agderposten Medier
Store oppslag i både aviser og på TV skulle tyde på at dieselbilene er i ferd med å forsvinne fra markedet. Det er imidlertid ikke tilfelle, og for mange er fortsatt diesel det riktige valget når man skal kjøpe ny bil.

Mer enn hver fjerde nybil som selges i Aust-Agder
er fortsatt en dieselbil. Jan Trygve Gromstad er daglig leder hos Gromstad
Auto, og er ikke overrasket over at tallene her lokalt er høyere enn
landsgjennomsnittet.
– Folk liker dieselbiler. De er billige i drift,
er hans konklusjon.

Folk er usikre

Når folk kommer inn for å kjøpe ny bil, merker man
hos Gromstad Auto at det er en usikkerhet blant mange på om de skal ha
bensinbil, dieselbil, elbil eller en hybrid.
– Derfor er det viktig for oss å være gode
veiledere. Da må vi sette oss inn i hvordan de bruker bilen. Vår erfaring er at
om det er familiebil folk er på jakt etter, så snakker man fort om en SUV,
gjerne med automat. Da går det mye på diesel, sier Gromstad.

Siden det foreløpig ikke er flust med bomringer i
Arendal og nærmeste omegn, får man ikke den samme fordelen av en elbil som man
gjør i de store byene. I tillegg kjører man fort litt lengre avstander når man
ikke bor i eller rundt en storby.
Diesel (1 of 4).jpg– Det gjør at en del velger bensin når de kjøper
småbil. Med småbil er det ikke noe poeng med diesel. Men, når bilene blir
større og tyngre, er dieselbilene raske og rimelige å kjøre. Skal du for
eksempel ha elbil med lang rekkevidde og firehjulstrekk, snakker vi fort om
Tesla og priser der etter.

Renere biler

I tillegg handler det for mange om at man har
blandet kjøring med kombinasjonen langkjøring og bykjøring.
– Der er det ingen som slår diesel på
drivstoffpris. For når bilene blir tyngre, går det mer bensin. Med diesel er
det ikke så stor forskjell på hvor man kjører, sier Gromstad.
Det må også tas med at utslippet på de nyeste
dieselbilene ikke er i nærheten av hvordan det var for bare noen år siden. Og
man kan jo lure på om politikerne er litt usikre på hva de skal gjøre, siden
dieselprisene ligger godt under bensinprisene for forbrukerne. Dette kan jo
virke rart om det er slik at politikerne vil ha ned salget av dieselbiler.
– Jeg har kjørt forbi pumpene og sett opp mot to
kroner forskjell i pris, og må si at jeg har reflektert litt over det. Men, jeg
ønsker ikke å ha noen mening på det området.

Fortsatt attraktive

Et spørsmål som blir mye stilt, er hvordan
dieselbilene vil holde seg i verdi i årene framover. Heller ikke her synes Jan
Trygve Gromstad det ser så galt ut.
Diesel (2 of 4).jpg– Vi merker den samme tendensen på bruktbilsalget
om på nybilsalget. Skal folk ha firehjulstrekk og store biler, så er det diesel
de vil ha. Så bruktmarkedet har heller ikke stoppet opp, og annenhåndsverdien
har holdt seg godt.

Samtidig ser Gromstad at utviklingen går sin gang.
– Det har skjedd en endring fra den gangen vi
solgte 90 prosent dieselbiler. Likevel er det viktig å påpeke at biler med
fossilt drivstoff fortsatt står for over halvparten av nybilsalget.

Se på bilbruken

Hvordan skal da nybilkjøpere tenke? Skal
medieoppslagene, som ofte gjelder utfordringene i Oslo-området, gjøre at man
tenker seg om før man går for diesel?
– Folk må se på bilbruken sin. Fortsatt er det
størst utvalg med biler på fossile drivstoff, men det er klart at slikt som
ladbare hybridbiler vil ta en større del av markedet framover. Men, du får jo
de også med diesel, avslutter Jan Trygve Gromstad hos Gromstad Auto.

FAKTA

Bilsalget på type jan – nov 2017

Aust-Agder Norge
Diesel 27% 23,6%
Bensin 24,8% 24,9%
Elbil 18,3% 20,1%
Plugin Hybrid 16,1% 18%
Hybrid 13,4% 13,4%