Ustoppelig dobbelt-premiére

Jens P. Christensen, Agderposten
Medier


Subaru slår til med ustoppelig dobbelt-premiére. To helt nye utgaver av
populære modeller. Nye Impreza og XV er
svært forskjellige, men har umiskjennelig Subaru-DNA. Det betyr rå fremkommelighet, kjøreglede av ypperste klasse og det eminente assistansesystemet EyeSight.

– Subaru overdriver ikke akkurat
lansering av nye modeller. Desto mer spennende og morsomt er det at vi
kan slå til med en dobbelt-premiére. At det er to populære modeller som
lanseres i helt nye utgaver gjør det ekstra morsomt, sier Jim Tore Benestvedt
hos Grimstad Bil, som nå inviterer lojale Subaru-kunder og andre interesserte
til visning og røvekjøring av nyhetene.

– Begge nyhetene er bygget på nye plattformer og et virkelig
nye fra innerst til ytterst. Både XV og
Impreza er blitt enda flottere, enda mer velutstyrte og lever fortsatt opp til Ustoppelig-signaturen. Dessuten har
begge nyhetene altså fått det unike Eye
Sight-systemet. Det er et fantastisk stort pluss for kundene, sier han.

Bestselgeren

SUVen XV er Subarus bestselger i SUV-landet Norge. XV ble lansert i 2012 og er Subarus minste
SUV.

– Subaru har et godt rykte og det er ingen tvil om at nye XV
vil leve opp til forventningene, mener Benestvedt.

– Bilen har fått et enda flotte utseende og den er
romsligere enn første generasjon. Interiøret i bilen er slik alle bileiere vil
like og alle instrumenter er enkle å forholde seg til, sier han.

Nye XV kommer med 1,6 eller 2,0 liters bensin boxermotor. Giringen
i XV skjer trinnløst gjennom Subarus Lineartronic girkasse og Subarus
symmetriske firehjulsdrift, en enkel og vedlikeholdsfri løsning for AWD system.

Impreza

Subaru introduserte
Impreza i 1992 og i Norge vil Impreza-navnet
ennå i mange år forbindes med Petter Solberg. Han ble verdensmester i en Impreza WRX STI i
2003.

Nå har Subaru trukket seg ut av WRC-sirkuset og de siste
årene hatt mest fokus på små og store SUVer. Men Impreza lever i beste
velgående – og nå altså i helt ny utgave.

Kjøreegenskaper og sikkerhet er hovedfrkus for nye
Impreza,som i likhet med XV er laget på Subaruas nye «Global Platform» som det
har tatt fem år å utv ikle.

Himla fin bil

– Nye Impreza er blitt en
himla fin bilm, sier Jim Tore Benestvedt.

Nye Impreza lanseres som fem dørs kombi her i Norge. Nyheten
kommer med 1,6 eller 2,0 liters bensinmotor i kombinasjon med Lineartronic
girkasse og Subarus anerkjente AWD-system.

I følge Subarus eksperter er nye Impreza mer stabil på
veien, krengingen er redusert med 50 prosent og tyngdepunktet er senket med 0,5
cm. Dessuten er karosseriet mellom 70 og 100 prosent stivere.

Det meldes at den ferske
Impreza-utgaven er klargjort for
el- og hybridløsninger og møter alle krav som er forventet frem til
2025.

EyeSight

Begge premiéremodellene er utstyrt med Subarus anerkjente
førerassistansesystem Eye Sight som hjelper
føreren å holde fart og avstand, nødbremser og varsler om vinglete kjøring.

Systemet består av pre-kollisjons bremsing, pre-kollisjons
gasskontroll, adaptiv fartsholder, pre-kollisjons bremsing, start-varsling, filskift-varsler og
vinglevarsler.

EyeSight reagerer raskere enn andre sofistikerte løsninger.
Det er bekreftet i omfattende tester, hvor EyeSight vant foran bl.a. City Safe
System fra Volvo. EyeSight vant fordi det har raskere responstid og en bedre
evne til å unngå skader og uhell.