Jens P. Christensen, Agderposten
Medier
Dagen før Black Friday ble en hvit jubeldag for salgssjef Jon Arnfinn Solli hos
Bertel O. Steen Agder. Endelig kunne han lansere X-Klasse, historiens den
første pickup med Mercedes-stjerne i grillen.
– Jeg gleder meg til å vise denne X-Klasse, en skikkelig råtøff
premium pickup, til etablerte og nye kunder. Jeg er sikker på at den vil slå
godt an, sier Solli.
Mercedes-Benz sparer
ikke på konfekten når X-Klasse presenteres. Så er da heller ikke den tyske
produsenten noen novise når det gjelder nyttekjøretøyer og robuste
firehjulstrekkere. Det er lov å omtale
den første pickupen som «verdens første premium pickup». Intet mindre.
Det beste fra to verdener
«Nye X-Klasse er laget for å takle ekstreme arbeidsoppgaver
under ekstreme forhold. Den kan løfte og trekke tungt og mye. Men i tillegg til
å være tøff er nye X-Klasse også en Mercedes-Benz. Gjennomtenkt fra A til Å,
sikker, intelligent og laget for det lange løp. En premium bil som får jobben
gjort. Det beste fra to verdener. Dessuten ser den ikke så verst ut, med
designspråket fra våre SUVer». Slik lyder introduksjonen.
Som sørlending er naturligvis ikke Solli like pompøs, men
han legger ikke skjul på sin begeistring for den store nyheten. Og han er helt
sikker på at det er et marked for pickup.
Mange målgrupper
X-Klasse vil appellere
til mange målgrupper. Entreprenører, håndverkere, bønder, jegere og
friluftsfolk er åpenbare målgrupper.
Derfor finnes bilen i tre utgaver. Det er Pure
som er basisvarianten for dem som først og fremst vil ha en førsteklasses
arbeidsbil, Progressive for dem som vikl ha mer komfort og utstyr
– og topputgaven Power som dem som ønsker et luksuriøst og
praktisk alternativ til en SUV.
Motorvalgene
X-Klasse leveres i første omgang med to firesylindrede
2,3-liters dieselmotorer, som X 220 d med 163 hk / 403 Nm og som X 250 d med
190 hk / 450 Nm.
Variantene har bakhjulsdrift og 6-trinns manuell girkasse
som standard, men kan selvsagt også leveres med firehjulsdrift med lavgir /
diffsperre og automat (kun X250d).
I løpet av neste år kommer også en X 350 d med V6 på 258 hk og et dreiemoment
på 550 Nm. Den har permanent firehjulsdrift og 7-trinns automat standard.
1,1 tonn lasteevne
X-Klasse leveres kun som dobbeltkabin og har en akselavstand på
315 cm. Den er 534 cm lang, 192 cm bred og 182 cm høy. Standard bakkeklaring er
på 202 med mer.med mer.
På lemmen er lastekapasiteten 1,1 tonn og den kan trekke
hengere på inntil 3,5 tonn. Lasteplanet måler 1,59 x 1,56 m og er bredt nok til
å romme en Europall mellom hjulkassene.
Topp sikkerhet
X-Klasse er utstyrt med en rekke sikkerhetsfunksjoner og
assistansesystemer som støtter og avlaster føreren. Særlig i bytrafikken kan
trafikkskiltassistenten være til nytte, idet den viser fartsgrenser og
forbikjøringsforbud.
Den aktive bremseassistenten gir føreren en visuell advarsel
ved for liten avstand til et forankjørende kjøretøy.
Også med last eller tilhenger sørger ESP med
tilhengerstabilisering for maksimal stabilitet. Registrerte pendelbevegelser
ved kjøring med tilhenger kan da reduseres med målrettet bremsing av hjulene.
X-Klasse er som
standard utstyrt med syv kollisjonsputer. Skulle ulykken være ute, sørger de
for maksimal beskyttelse av personene i bilen. Mercedes-Benz nødanropssystem
kan bidra til at redningstjenesten kommer raskere fram til ulykkesstedet.