Endelig en ny Jeep

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Høybeinte biler som klatrer villig på alle fire er i
skuddet som aldri før. Produsentene lanserer stadig nye SUVer og
crossovere. Fra
selve opphavet har det vært mer stille. Helt til nå. For endelig ruller en ny
Jeep ut på norske vinterveier.

Jeep-navnet har helt siden andre verdenskrig vært synonymt med
ustoppelige kjøretøyer, bygget for å tåle det meste i krig og fred.

Nye Jeep Compass er en
topp moderne SUV med en allsidige
kombo av egenskaper. Dessuten lover Jeep-ingeniørene at den nye generasjon
Compass har «legendarisk og klasseledende 4×4 offroad egenskaper og «open-air
freedom».

Løfter Jeep-interessen

Spreke amerikanske biler har mange tilhengere også i Norge.
Første Jeep Compass kom i 2007, men ble ingen salgssuksess her på berget. Siden
har SUV-markedet tatt helt av – samtidig som noen alltid sverger til fullblods
terrengkjøretøyer.

Og nye Compass er en global modell som skal markedsføres i
100 land, så gode terrengegenskaper, kombinert med avanserte motorer, god
kjøredynamikk også på vanlig vei og høy grad av sikkerhet og avansert teknologi
bør gi Jeep-interessen et skikkelig løft også i Norge.

Flere utstyrsnivåer

Det tror i alle fall Didrik S. Aronsen og hans kolleger hos RSA
BIL Arendal, som gleder seg til å la kundene prøve den elegante og robuste
Compass-nyheten.

Bilen har en lengde på 440 cm, er 182 cm bred og 165 cm høy.
Det er med andre litt mindre enn storebror Cherokee. Nye Jeep Compass tilbys i fire utstyrsnivåer
– Sport, Latitude, Limited og Trailhawk – og med to forskjellige intelligente
systemer for firehjulsdrift, Jeep Active Drive og Active Drive Low, som begge
kan sende inntil 100 prosent av kreftene til ett hjul.

Importøren regner med at den mest solgte utgaven i
Norge blir Limited-modellen som er mer
egnet for snøfonner i byen enn steinrøyser i villmarken.

Offroadegenskaper

Compass-systemene har programmer for Auto, Snow, Sand og Mud,.
Trailhawk-modellene har i tillegg et Rock-program for de tøffeste utfordringer.
Hill Descent med hastighetskontroll er også en Trailhawk-spesialitet.

Ved valg av Auto kobles bakhjulsdriften ut ved minimal
belastning for å spare drivstoff, men Active Drive-systemene aktiverer
firehjulsdriften momentant når behovet melder seg.

Ved lanseringen i Norge tilbys nye Jeep Compass med 2.0 MultiJet 170hk 9 trinns-automat, AWD
LAUNCH EDITION – eller 1.4 MultiAir 170hk 9 trinns-automat, AWD LAUNCH EDITION

Prisen ligger like over 500.000
Jeep har solid tro på nye Compass, som presenteres slik:

«Den helt nye Jeep
Compass utvider merkets globale spenn med en uovertruffen kombinasjon av
egenskaper. Disse inkluderer legendarisk og best i klassen 4×4 terreng-evne,
avanserte drivstofføkonomiske motorer, førsteklasses autentisk Jeep-design,
overlegen kjøredynamikk på vei, friluftsfølelse, samt sikkerhetsprodukter og
avansert teknologi».