Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Gromstad Gruppen feirer 50 års jubileum og Aust-Agders største billeverandør inviterer
til jubileumsfest 10 dager til ende. Mer
enn hver tredje nye person- og varebil som selges i Aust-Agder har et
Gromstad-merke i grillen og daglig leder Jan Trygve Gromstad regner med omsetningsrekord på 750 mill. kroner og nærmere 2600 solgte biler i
jubileumsåret.
– Vi synes det er ekstra hyggelig å markere dette jubileet. 50
år er lang tid og vi har vært i bilbransjen i både gode og dårlige tider, sier
Gromstad.
– Bilbransjen er bestandig spennende og i konstant
bevegelse. Vi har vært heldige og hatt trofaste kunder. Enkelte har vært med
oss helt siden begynnelsen. Det er noe vi setter stor pris på. Og det er ekstra
hyggelig at vi 50 år etter oppstart fremstår med topp moderne bilforretninger
og komplette bilanlegg, sier han.
Stort produktspekter
Gromstad Gruppen består av Gromstad Auto, Gromstad Motor Stoa og
Gromstad Bil & Båt som forhandler Volkswagen person og nyttekjøretøy, Audi,
Skoda og Nissan person- og nyttekjøretøy.
– Vårt produktspekter har aldri vært så stort og spennende
som nå. Vi representerer bilprodusenter som er blant de fremste i verden. Det
kommer stadig nyheter, noe som lover godt for fremtiden, sier Gromstad.
Totalt har gruppen en markedsandel på 35 prosent på nye
person- og varebiler i Aust-Agder og nedre Telemark. Gruppen har 135 ansatte i jubileumsåret.
Boble-tiden
Det var Leif Gromstad, far til Jan Trygve, som stiftet Gromstad
Auto i 1967. Gromstad kom fra Kragerø og overtok Volkswagen-agenturet i
Arendal. De to første årene ble firmaet drevet i Blødekjær.
Dette var bare syv år etter at bilsalget ble fritt i Norge
og det var «boble-tid». Den legendariske folkevogna var nordmenns desiderte favorittbil. Det
raskt økende salget gjorde på kort tid plassmangelen i Blødekjær ganske
påtrengende og Leif Gromstad var tidlig på jakt etter en egnet tomt for et
moderne anlegg.
Han valgte å bygge på Ormetjern i Øyestad kommune og
vinteren 1969 sto bygget ferdig. Et stort, moderne anlegg med salgshall,
verksted, delelager, oppretting/lakk og bilutleie.
Nybygg og kjøpe-bonanza
1969 – året med månelanding, Woodstock og «Summer Of Love» – ble
et merkeår for Gromstad og et gullår for
hele bilbransjen. Det ble solgt nesten
100.000 nye biler i Norge dette året – like mange som i 2009, førti år
senere! Forklaringen var åpenbar,
innføringen av moms fra 1. januar 1970. Utsiktene til prisstigning på nærmere 20 prosent skapte den
rene kjøpebonanza.
– Jeg tror det ble solgt 300 nye biler her på huset i 1969,
mens normalen var omkring 200, sier Jan Trygve Gromstad.
Utvidelser og økt aktivitet
Allerede året etter innvielsen av anlegget på Ormetjern ble
salgshallen bygget dobbelt så stor. Med 1200 kvadratmeter var denne hallen på
det tidspunkt en av Norges største i sitt slag.
Senere er anlegget utvidet flere ganger. I dag fremstår
anlegget på Ormetjern som et av Sørlandets mest moderne og komplette bilanlegg.
Tidligere i år innviet Gromstad Auto ny bilhall med fylkets
fineste showroom for nye og brukte biler – og landsdelens mest moderne skade-
og lakkanlegg.
Økt aktivitet – flere merker
Aktiviteten har økt og kravene har endret seg. De første årene
var virksomheten konsentrert om Volkswagen, men fra 1974 har Gromstad Auto også
solgt Audi.
I 1992 overtok Gromstad også Skoda-agenturet og Gromstad
Motor Stoa ble etablert. Nytt moderne anlegg ble åpnet i 1997 og i 2004 overtok
Gromstad Motor Stoa også Nissan-agenturet.
I 2014 ble anlegget på Stoa utvidet og modernisert.
– I 2013 ble vi også medeier i Gromstad Bil & Båt som
selger Volkswagen person- og varebiler i nedre Telemark, forteller Jan Trygve
Gromstad.
Fjerde generasjon på plass
Hans bestefar, Trygve Gromstad, startet T. Gromstad Auto i
Kragerø i 1939. Sønnen Leif Gromstad
etablerte seg altså i Arendal i 1967 da Volkswagen-agenturet ble ledig etter O.
M. Lunde. Han la grunnlaget for suksessen firmaet har hatt.
Leif Gromstad døde i 1975 og familien drev firmaet videre. I
1983 ble Jan Trygve Gromstad daglig leder, bare 25 år gammel. Med han i
førersetet har bedriften hatt en meget positiv utvikling.
Fjerde generasjon Gromstad er også på plass. I 2015 overtok
Leif Christian Gromstad som daglig leder ved Gromstad Motor Stoa som forhandler
Skoda og Nissan. Det er merker i god utvikling
og hevder seg godt i konkurransen. Gromstad Motor Stoa solgte 700 biler
i fjor.
Fornyelse og langsiktighet
Jan Trygve Gromstad kan konstatere at Gromstad gruppen står
sterkere enn noensinne når 50 års merket
passeres. Og hans fremtidsmål er klart:
– Vi vil bevare og styrke vår posisjon som Aust-Agders
største billeverandør. Derfor er vi avhengig
av kunder som liker seg hos oss og kjøper bil hos oss.
Fornyelse og langsiktighet er vår basis. Det er viktig for oss å holde tritt
med digitaliseringen og videreutvikle våre dyktige ansatte, sier han.
– Det er spennende tider med store utfordringer i
bilbransjen. Derfor er det betryggende at vi har fabrikken i ryggen. Å ha en av
verdens største leverandører, som er i aller ypperste sjikt og fører an i
utviklingen, er en stor fordel, sier Gromstad, som inviterer til jubileumsdager
ti dager til ende.
—