Jens P. Christensen,
Agderposten Medier
Navnet skjemmer så visst ingen. Det er ti år siden Nissan lanserte
trendsetteren med det vanskelige navnet – og en helt ny klasse. Siden den gang
er det solgt 2,3 millioner Qashqai, som er Europas mest solgte urbane
crossover. Nå er en ny utgave klar for å begeistre nordmenn – med mer
premiumfølelse og enda bedre
kjøreegenskaper.
Den
norske premiéren for midtlivsoppgraderte Qashqai er 28. august, men bilen er
allerede på plass hos Gromstad Motor Stoa, hvor salgssjef Fredrik
Krabbe-Knudsen ivrer etter å vise både en stor Qashqai-menighet og nye kunder
den spreke nyheten.
– Qashqai representerte noe nytt da den ble lansert i 2007, og bilen
ble umiddelbart en hit også i Norge. Vi har solgte mange Qashqai disse ti
årene, og jeg er rimelig sikker på at den oppgraderte utgaven vil slå godt an,
sier han.
Så sikker er forhandleren på
suksess at Qashqai-kunder fristes med intet mindre enn 0 prosent
kampansjerente!
– Høyere premium-kvalitet, mer moderne design, lavere veistøy og enda
mer raffinerte kjøreegenskaper er viktige stikkord for oppgraderingen, sier
Krabbe-Knudsen, som også introduserer en ny flaggskip-modell som har fått
navnet Tekna+
ProPILOT
Oppgraderingen
innebærer naturligvis implementering av innovative teknologier, mens andre
teknologier er oppgradert med nye sikkerhetsfunksjoner.
For kunder som ønsker enda mer kjørefleksibilitet og større frihet,
blir den nye Qashqai tilgjengelig med ProPILOT autonom kjøreteknologi.
ProPILOT vil kontrollere styring, akselerasjon og bremsing i ett
kjørefelt på motorveien både ved høy trafikk og i høye hastigheter. Den er
basert på tre teknologier – Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control
(ICC) og Traffic Jam Pilot (TJP). ProPILOT er intuitiv i bruk, og kan aktiveres
via en knapp på rattet i nye Qashqai.
D-formet ratt
Foran
har modellen fått en helt ny støtfanger med enda større lakkert overflate enn
tidligere. Sideventilene bidrar til bedre avkjøling av motoren.
Innvendig har Qashqai tatt et steg opp hva angår opplevd kvalitet og
raffinement, med et mer førerorientert miljø, bedre materialkvalitet og en
følelse av total kontroll.
Det nye rattet er det første føreren vil legge merke til. Det står i
stil med rattet i de nyeste globale Nissan-modellene, inkludert den helt nye
Micra og den nye X-Trail, og leveres som standard på alle Qashqai-modellene.
Det D-formede rattet og horisontale basen gjør det enklere for føreren å stige
inn og ut av bilen, samtidig som det gir interiøret et mer sportslig utseende.
Forbedret kjørekomfort
Kjørekomforten
er forbedret med redusert karosseribevegelse og bedre fjæring. Dette ble
oppnådd ved å fininnstille støtdemperne, redusere fjærinnstillingene på alle
hjulene og modifisere gummikomponentene.
Krengningsstabilisatoren er nå enda stivere for å opprettholde
kjøreegenskapene.
Nye Qashqai har nå redusert karosseribevegelse på ujevnt underlag takket
være endringene i bilens Active Ride Control-system.
Nye Qashqai har lavere støy og mindre vibrasjon og skurring enn
forgjengeren. Det er brukt lydisolering av høy kvalitet på innsiden av
framdørene og hjulbuene bak. Framdørene er bedre forseglet mens bakvinduet er
tykkere for å gjøre bakseteopplevelsen enda bedre.
Motorutvalget består nå av bensin eller diesel, 6-trinns manuell
girkasse eller CVT XTronic automatgir, og to- eller firehjulsdrift for å
oppfylle alle kundebehov.