Lekker ny premium spydspiss

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

Joda, dette er en
folkevogn! Lekre Arteon er det nye flaggskipet, en elegant, sprek og
topputstyrt sportscoupé med god plass og premium kjørekomfort.

– Volkswagen-salget vårt første halvår har vært all time high og
det er veldig spennende å toppe suksessen med lansering av den nye spydspissen,
en premium sportscoupé, sier salgssjef Lars Gommerud hos Gromstad Auto, som
naturlig nok er svært begeistret for det nye flaggskipet.

– De som ønsker seg en stor, sportslig og lekker bil med
automatgir og topp utstyr bør virkelig benytte sjansen til å prøve Arteon, sier
han.

Komfort og sportslighet

Volkswagen presenterer nye Arteon som en moderne gran
turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en
fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje,
og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

Arteon kombinerer designelementer fra klassiske sportsbiler
med elegansen og plassen til en fastback.

Et av de viktigste designelementene er den ekspressive
fronten. Panseret som strekker seg både ned mot grillen og delvis ned mot
forskjermene er med på å gi bilen karakter. Det samme gjelder grillen som
strekker seg i hele Arteons bredde og på den måten bidrar til å forsterke
inntrykket av en bred og muskuløs bil med sportslige aner. Også formene langs
siden, med brede skjermer, hjul i størrelser opp til 20 tommer og en kraftig
skulderlinje, forteller om bilens sportslige karakter.

DSG automat som standard

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske
egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable
sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan
økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også
til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige
motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter. Alle motorene er moderne,
firesylindrede turbomotorer med direkte innsprøytning.

De første to kraftnivåene byr på like ytelser for bensin- og
dieselmotorene: 150 og 190 hestekrefter. Den kraftigste dieselmotoren yter 240
hestekrefter, mens toppmodellen med bensinmotor yter 280 hestekrefter.

Alle Arteon i Norge leveres med DSG automatgir som standard.
4MOTION firehjulsdrift vil være standard på 190hk og 240hk TDI samt på 280hk
TSI.

Mye tilgjengelig utstyr

For å matche bilens fremtidsrettede utseende, har den også blitt
utstyrt med topp moderne assistentsystemer. Blant annet kan Arteon leveres med
siste utgave av adaptiv cruise control (ACC) som nå tar hensyn til ting som
fartsgrenser og ruteinformasjon og justerer farten deretter.

Også de nye dynamiske
kurvelysene tar nå hensyn til data om veien. Ved å ta i bruk informasjon fra
bilens GPS-system kan de lyse opp svingene allerede før sjåføren svinger.
Arteon er også utstyrt med andre generasjon Emergency Assist som både bremser
ned bilen og styrer den mot høyre (så lenge det er klart) dersom sjåføren får
et illebefinnende.

To utstyrsversjoner

Arteon er tilgjengelig i
to forskjellige utstyrsversjoner i Norge: Elegance og R-Line. Førstnevnte er
fokusert på premiumsegmentets materialer og designtrekk, mens R-Line-modellene
er utformet for kundene som setter pris på bilens sportslige gener – i likhet
med på Volkswagens andre R-Line-modeller.

Basert på de to utstyrsnivåene kan bilen personaliseres i
stor grad, og en lang rekke ekstrautstyr er tilgjengelig – som for eksempel
panoramasoltak, massasjeseter og tofarget nappaskinninteriør.