Syvseter, SUV og selgerbil

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Peugeot lanserer nye store og
elegante 5008. Flerbruksbilen er blitt
SUV, men er ikke desto mindre en fullblods
flerbuksbil. Den leveres som fem-
og syvseters familiebil i SUV-klassen –
og «selgerbil» på grønne skilter.

Selv om 5008 er har fått SUV-etternavn og bytter klasse, holdes
flerbruksbilens romslige plass og praktiske løsninger i høyeste grad i hevd.
Bagasjerommet er kjempestort med 780 liter til rådighet når bilen brukes som
femseter. Legges baksetene ned øker volumet til nesten 2000 liter!

Dessuten er små og store smarte oppbevaringsrom spredt i
hele bilen. Peugeot har bestemt seg for å være best på oppbevaringsplass.
Basta.

Ekstra imponerende blir plassen når man legger ned ryggen på
passasjersetet foran. Da får man 3,20 meter til disposisjon i dybden!

De to bakerste setene som gjør bilen til en romslig
syvseter, kan felles ned i gulvet eller
tas helt ut.

Kraftfull og elegant

Ideen bak den nye 5008 SUV har ifølge Peugeot vært å skape en bil som med kraftfull og elegant
design, avansert teknologi og smarte løsninger – for å tilfredsstille alle
sanser og utvide brukernes horisont.

Føreren tilbys en spesiell
kjøreopplevelse om bord i den gjennomført høyteknologiske PEUGEOT
i-Cockpit, med fullstendig tilpassbare digitale head-up instrumenter kombinert med en 8-tommers i
berøringskjerm som gir tilgang til alle
viktige data uten at du trenger å flytte blikket fra veien.

Spekket med teknologi

Nye 5008 SUV har mange
førsteklasses sikkerhetsinnretninger som standard: en karosseristruktur med
optimal støtabsorpsjon, seks kollisjonsputer, ABS-bremser, ESP (elektronisk
stabilitetsprogram) og mye mer.

Et flerfunksjonskamera øverst i frontruten, tolv
ultralydssensorer, radar og to videokameraer med 180-graders vidvinkel er
alltid med på turen, slik at føreren er forberedt på det som måtte vente bak
neste sving.

Fremtiden er her

En ny generasjon førerassistenter fungerer hele veien fram til
bestemmelsesstedet: trafikkskiltgjenkjenning og fartsgrenseanbefaling,
automatisk nødbrems (aktiv nødbremsassistent) med kollisjonsvarsling
(avstandsvarsling), filskiftevarsleri, aktiv blindsonevarsleri, uoppmerksomhetsvarsler
adaptiv cruisekontroll med stoppfunksjon…. Kort sagt, nye 5008 er som nye
biler flest spekket med gode assistenter.

Høy ytelse, lave utslipp

De som kjøper nye 5008
kan velge mellom fire bensinmotorer og seks dieselmotorer.

Bensinmotorene spenner fra 120 til 160 hk, mens
dieselmotorene går fra 100-180 hk.

De Euro 6 godkjente BlueHDi-dieselmotorene i Peugeot 5008
SUV forener høy ytelse og lavt utslipp. BlueHDi-motorene kan redusere
drivstofforbruket, begrense CO2 utslippet til mellom 105 og 125 g/km, redusere
NOx-utslippene (nitrogenoksid) med opptil 90 % og fjerne 99,9 % av
finpartiklene ved hjelp av en unik kombinasjon av SCR (Selective Catalytic
Reduction) og partikkelfiltertilsetning.

Man kan selvsagt velge mellom automatgir og manuell kasse.

«Selgerbil»

Det vil garantert trigge mange at man også kan anskaffe seg nye
5008 SUV på grønne skilter og gjøre den om til en «selgerbil», tiltenkt firmaer
og næringsdrivende som etterspør komfort, men klarer seg med to seter.

– Dette er garantert en
bil som vil appellere til mange kunder, sier salgssjef Steinar Bergmo hos Agder Bil.

– De som var invitert til førpremiéren har vært veldig begeistret for både det
kraftfulle og elegante utseendet, det
flotte interiøret og selvsagt kjøreopplevelsen, sier han.