Populær SUV i ny utgave

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Mazda CX-5 har vært en knallsuksess siden kompakt-SUVen ble lansert for
fem år siden. Ikke rart interessen er stor når en ny CX-5 ruller ut på
sommerveiene. Nydesignet fra innerst til ytterst, proppet med avansert
sikkerhetsteknologi og skapt for optimal kjøreglede.

Andre generasjon Mazda CX-5 er en helt ny bil, men tydelig preget av Mazdas Jinba-Ittai filosofi – det avgjørende
samspillet mellom hest og rytter.

– CX-5 er vår absolutt viktigste modell, derfor er denne
premiéren en begivenhet for oss og våre kunder, sier Mazda-forhandler Stig Rune
Aasen.

Premiéren i Arendal hadde da også solid festpreg, med
sprudlevann og rød løper. Og mange forventningsfulle Mazda-entusiaster klare
til å se og kjøre nykommeren

Norges mest solgte

CX-5 var Norges mest solgte SUV de første årene etter
lanseringen og har beholdt populariteten. Den nye utgaven vil garantert gi
interessen en kraftig boost. De første presseomtalene er hyggelig lesning i
Mazda-leiren.

Mazda er bilprodusenten som alltid går egne veier. CX-5 er
designet og bygget rundt føreren for en best mulig kjøreopplevelse, og skal gi
alle om bord en sterk følelse av Jinba Ittai, det sterke båndet og følelsen av
enhet med bilen.

Opplevd kvalitet

Førsteinntrykket av nye CX-5 er først og fremst preget av
gjenkjennelse. Ikke så merkelig, for plattformen den samme, målene nesten like
og drivlinjene identiske. Likevel har Mazda løftet skapt et helt nytt, topp
moderne nivå.

– Det er rett og slett en fantastisk bil, sier Stig Rune
Aasen. – Den gir en enda sterkere premium-følelse enn forgjengeren. Mer opplevd
kvalitet.

Og de fremmøtte på den rød løperen som ivret etter å prøve nyheten, returnerte
med brede smil om munnen. Flere av dem
var opptatt av at bilen ikke så særlig annerledes ut, men at den
korte kjøreopplevelsen avslørte mye
spennende og imponrende nytt.

Optimert kjøreglede

For å optimere kjøregleden er Mazda CX-5 utstyrt med forbedrede
seter, støyisolering og motorer. Den har også fått Mazdas G-Vectoring Control
(GVC) som gir bedre kjøreegenskaper og kontroll.

Bilen er også tilgjengelig med det nyeste innen i-ACTIVSENSE-sikkerhetssystemer
og forbedret adaptiv cruise control (Mazda Radar Cruise Control) som nå er
aktiv i hele fartsregisteret fra toppfart til full stopp.

Fører i fokus

At bilen er designet med fokus på føreren, er tydelig i en kultivert og intuitiv kupé, designet med
gjennomgående økt komfort og avansert ergonomi, inkludert head-up display
projisert direkte i frontruten.

Mellom setene sitter selve kontrollsenteret som lar deg
foreta de fleste valg og innstillinger, og disse leses av på en 7-tommers
skjerm øverst på dashbordet.

Rattet er nytt med flere funksjoner, deriblant oppvarming
for kalde dager. Instrumentene består av tre klokker hvor den som ikke viser
hastighet og turtall er digital, så du selv kan styre innholdet.

Sportslig eleganse

Utvendig har bilen fått en noe lavere taklinje og et strammere
design som tilsammen utstråler en sportslig eleganse. Bilens linjer gjør seg
kanskje aller best i fargen Soul Red Crystal, en ny premium-lakk som gir helt
spesiell dybde og fargespill.

Nettopp den dype rødfargen
har skapt mye av CX-5 identiteten og Mazdas designere har altså
fornyet nyansene i nykommeren.

De som faller for nye CX-5 kan velge mellom en 2.0 liters
bensinmotor med 165 hestekrefter og 2,2
liters dieselmotor med 150 eller 175 hk og henholdsvis 380 og 420 Newtonmeter.

CX-5 kan selvsagt leveres med to- eller firehjulsdrift og
manuell eller automatisk girkasse.