Ladbar kraft og luksus

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Interessen for ladbare hybrider blir ikke akkurat mindre etter at BMW slipper
den luksuriøse og topputstyrte plug-in hybriden 530e iPerformance ut på norske
veier. – Å kjøre denne bilen gir en helt unik følelse. Den er fantastisk,
sprudler salgssjef Thomas Dybing hos Bavaria i Arendal. – Dessuten er jo denne
bilen avgiftsvinner.

– Vi har allerede solgt
de første 5-serie plug-in hybrid og jeg er ganske sikker på at mange kunder vil
velge denne utsøkte, store modellen når de har fått sjanse til å prøvekjøre
den, sier Dybling.

– BMW 5-serie er verdens mest populære business-sedan, og en
foretrukket favoritt i Norge gjennom årtier.

Syvende generasjon 5-serie
ble lansert i sedanutgave i februar og stasjonsvognen kom for noen uker siden.
Plugin-hybriden BMW 530e iPerfomance gjør modellutvalget komplett.

Klasse, kraft og miljø

– På grunn av lavere avgifter får de som kjøper plug-in hybrid
en topp utstyrt stor bil til en meget gunstig pris. De får topp klasse og masse
kraft – og miljøaspektet i tillegg, sier
salgssjefen.

530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske
egenskaper med muligheter for ren elektrisk kjøring i store deler av hverdagen.

Dette er den syvende
plug-in hybriden BMW lanserer i Norge.

50 km elektrisk rekkevidde

Den elektriske rekkevidden til BMW 530e iPerformance strekker
seg opp til 50 km, målt i NEDC-syklus. Det er klassens lengste elektriske
rekkevidde. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140
km/t.

NEDC-syklusen gir et
teoretisk forbruk på 0,19 liter på mila og et C02-utslipp på 44 g/km. Kjøre- og
lademønster vil naturligvis påvirke det daglige forbruket og den elektriske
rekkevidden.

0 til 100 på 6,2 sekunder

Under panseret sitter en firesylindret TwinTurbo-bensinmotor som
yter 184 hk. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kW, blir samlet
effekt 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Kreftene fordeles gjennom en
8-trinns Steptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 kmt/t gjøres unna
på 6,2 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t.

Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en
kapasitet på 9,2 kWt. Plassering av batteriet gjør det mulig å utnytte
bagasjerommet slik at lastevolumet blir på 410 liter med et helt flatt gulv.

Batteriet kan fullades på mindre enn 5 timer gjennom en
vanlig husholdningskontakt, og på under 3 timer ved lading på 3,7 kW.

Lastet med utstyr

Prisen på nye BMW 530e iPerformance begynner på 538.000. Da er
bilen ladet med både kraft og utstyr. BMW 530e iPerformance har nemlig mer
standardutstyr enn de andre modellvariantene i den nye 5-serien.

Det utvidede
standardutstyret, til en verdi av over 40.000 kroner inkluderer blant annet
navigasjonssystem Professional med en rekke online-tjenester,
parkeringsassistent med ryggekamera, rattvarme, 2-soners klimaautomatikk,
blåtann-forberedelse og kollisjonssikkerhetssystemet Active Protection.

Luksus og kjøreglede

Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie med den
kjente kjøregleden til BMW 3-serie. Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil
med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og
sportslig preg.

Salgssjef Dybing poengterer at 5-serie plug-in hybrid i
tillegg til alle avgifts-, utstyrs- og kraftfortrinnene også er en fremragende
familiebil.

– God plass innebærer
bl.a. at det er plass til tre barneseter ved siden av hverandre i baksetet,
sier han.