De råeste av de råe

Jens P. Christensen, Agderposten
Medier

«Das Beste oder Nichts» var
mottoet for gründer Gottlieb Daimler. Og valgspråket benyttes fremdeles av Mercedes-Benz. Det passer utmerket når lokale forhandlere får
sjansen til vise kundene selve kremen av eksklusive nye modeller. De råeste av
de råe.

For alle bilentusiaster er det alltid attraktivt å oppleve
modeller som man sjelden eller aldri ser på landeveien eller i parkeringshuset.
Biler som ligger langt unna hvermannsens lønnskonto, men som bare synet får
blodet til å bruse litt ekstra i årene.

Akkurat slik var det da Mercedes-AMG Road Show gjorde et kort stopp i Arendal.
Blankpolerte lekkenbiskener i millionklassen på rad og rekke, omgitt av
entusiaster som finmyste på hver minste lekre detalj.

Og Mercedes-forhandleren
sørget for servering i finværet. Ikke canapéer og sprudlevann, men
tidsriktig grillmat, servert av grillkokk med velutviklet Mercedes-sans.

Stjernelaget

Mercedes’er med tilnavnet AMG er de hotteste og mest eksklusive
utgavene. AMG er nemlig et datterselskap av Mercedes som har spesialisert seg
på å trimme og bygge om Mercedes-biler.

Når det gjelder bokstavene AMG så står de for Aufrecht,
Melcher og Großaspach, som er mennene bak selskapet.

Stjernelaget som ble presentert i Arendal besto av:

• Mercedes-AMG GTc

• Mercedes-AMG E 43 4MATIC

• Mercedes-AMG C 43 4MATIC

• Mercedes-AMG C 63 S Coupé

• Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé

Felles for hele buketten er syvsifret prislapp og sterke
opplevelser bak rattet. For blodfansen var utvilsomt den superlekre cabrioleten
med navnet Mercedes-AMG GTc selve juvelen. Den var ikke tilgjengelig for
prøvekjøring. Forståelig nok. Med en pris på 2.290.000 og voldsomme krefter var det nok for
risikabelt å slippe noen ut i vidunderet opp Amerikakleiva…

Drømmebil
– Dette er virkelig en drømmebil, bekreftet salgssjef Steinar
Bergmo, som formidlet fakta om cabrioleten. Under panseret brummer en V8’er med
biturbo som yter 558 hestekrefter. Det gir skyv til å gjøre unna 0 til 100
km/t. på 3,7 sekunder. Toppfarten er 318 km/t.

Det er ikke spalteplass nok i dette magasinet til å liste
opp alle godsakene som befinner seg i cockpit og under panseret i sommerbilen.

Det samme gjelder de andre utvalgte modellene. E43 MATIC med
tre liters V6er på 401 hester og 0 – 100
på 4,6 sekunder. Forbruket er beregnet til 0,84. Men det bryr neppe de som kjører
denne bilen seg særlig mye om.

Mye kraft og luksus

Mercedes-AMG C 43 4MATIC, den andre firehjulstrekkeren, til
drøye 1,2 millioner, er utstyrt med 3 liters V6’er på 367 hk, mens den lekre Mercedes-AMG C 63 S Coupé til drøye 1,5 millioner har motor som yter 510 hk og gjør inna 0 til 100 på 3,9
sekunder.

Flere av de fremmøtte fikk spesiell sans for nye
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé med en 6-sylindret biturbo motor med heftige
367 hestekrefter som akselerer fra 0-100km/t på under 5 sekunder.

Solgte fem

– Det er kjempegøy å få anledning til å vise frem disse
fantastiske bilene og jeg merket at folk hadde en god opplevelse. Vi passer
selvsagt på at vi er med alle som prøver bilene, og det har gått veldig bra. Vi
har også kunder som er seriøst interessert i biler i denne klassen, så vi håper
på en handel eller to…..sier Bergmo, som virkelig hadde en god dag på jobben.

– I dag har vi faktisk solgt fem Mercedes’er! kunne kan stolt fortelle.

– Det er en salgsdag
vi kan være godt fornøyd med.