Jens P.
Christensen, Agderposten Medier
En bekymring mindre for alle som
gjerne vil kjøre elektrisk. I tillegg
til null fy-utslipp, null giring, null motorstøy og null bompenger,
pluss andre økonomiske frynsegoder, dobler nye
Renault ZOE rekkevidden til 400
kilometer.
Rekkeviddeangsten har dempet kjøpelysten hos enkelte etter at
politikerne heiet frem elbil-boomen. Men produsentene jobber intenst for kurere
angsttilfellene. Batteriutviklingen gjør kvantesprang og de nyeste elbilene har
kjørelengder godt innenfor det daglige
behovet for bileiere flest.
Renault ZOE er en knallsuksess. I fjor var den snertne
franske kompaktbilen Europas mest solgte elbil. Lanseringen av nye ZOE Z.E. 40
betyr at den setter rekord i klassen med en rekkevidde på 400 kilometer uten
lading.
– I praksis betyr det inntil 300 kilometer ved reell bruk
sommerstid og 200 kilometer vinterstid, opplyser Bjørn Åke Mindre,
Renault-salgssjef hos JM Auto.
«Godt innafor»
Alle bilprodusenter opererer med drivstofforbruk basert på den
såkalte NEDC-normen, en standardisert målemetode der alle europeiske biler,
også biler med forbrenningsmotorer, gjennomgår identiske tester. Som ved bensin-
og dieseldrevne biler varierer forbruket med mange faktorer, som vær og føre –
og ikke minst førerens kjørevaner.
– Med nye ZOE er de aller fleste «godt innafor» i daglig
bruk. Dessuten har føreren full oversikt over forbruk og rekkevidde. De såkalte
økonometeret viser til enhver tid hvor mye strøm man har igjen, sier Minde.
8 års batterigaranti
Den nye batteripakken i ZOE Z.E. 40 har en ytelse på 41
kilowattimer. Det er nesten dobbelt så mye som ZOEs standardbatteri på 22 kwh. Batteriet er utviklet av Renault i
samarbeid med LG Chem, og det geniale er at lagringskapasiteten er økt uten å
øke størrelsen eller å øke vekten betraktelig på batteriet.
Den nye teknologien har også
blitt utviklet uten at det har gått utover batteriets stabilitet eller
sikkerhet.
Renault gir også 8
års batterigaranti, så enhver bekymring bør være kurert.
Tre utstyrsnivåer
Nye ZOE er dessuten mye mer enn godt nytt om batteri og
rekkevidde.
Kompaktbilen kommer i flere utstyrsdvarienter, fra
basicutgaven ZOE Life til den mest påkostede ZOE Bose Edition.
Zoe Life har bl.a cruise
control og hastighetsbegrenser, LED kjørelys, forvarming av kupe, elektriske
vindusheiser foran, varme i seter, elektrisk regulerbare sidespeil m/ varme,
Isofix fester på sideplassene bak samt på passasjersete foran.
Zoe Intens har i tillegg
til Life, bl.a 16`alufelger, handsfree nøkkelkort, ryggekamera og
parkeringssensor bak, regn- og lyssensor, elektriske vindusheier bak, ratt i
skinn, elektrisk innfellbare sidespeil
ZOE Bose Edition er
toppmodellen med bl.a med premium
skinnseter, skinn armelener i dørside,skinn håndbrekkspak, 3 trinns justering
av setevarme foran og BOSE lydsystem.
Morsom å kjøre
Nye ZOE er kvikk, komfortabel og morsom å kjøre. Den
elbil-kvikke akselerasjonen og
stillheten er uimotståelig. Av
hensyn til omgivelsene gir bilen litt summelyd fra seg inntil farten passerer 30
km/t. Godt påfunn!
Førermiljøet er oversiktlig og behagelig, bagasjeplassen faktisk
overraskende god i en kompakt elbil.
Prisen på nye ZOE skremmer ingen. Den starter på 229.400.