Småbil-vinneren i ny utgave

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier


Norges mest populære småbil og damevenn er på veien i ny utgave. Nye Toyota
Yaris har fått mer dynamisk utseende,
enda bedre kjøreegenskaper, mer raffinert interiør, stillere, mykere gange og
enda høyere sikkerhet. Og nesten alle Yaris-kjøpere velger hybrid drivlinje.

– Yaris har vært en knallsuksess helt siden introduksjonen i
1999 og det er ingen tilfeldighet at
hver tredje småbil som selges i Norge er en Yaris. Den kraftig oppgraderte
utgaven vi nå lanserer vil garantert styrke Yaris’ standing ytterligere noen
hakk, sier salgssjef Johan Fredrik Grønli hos Toyota Arendal, som bekrefter at
mer enn 900 nye deler er introdusert i
utviklingsprogrammet for nye Yaris, som har kostet 90 millioner Euro.

Design og sikkerhet

Grønlie fremhever spesielt forbedringer av design, kvalitet,
ytelse og sikkerhet i den ny utgaven.

Utseendet er fremdeles karakteristisk for Yaris, med ny
front og bakende som gir bilen en mer harmonisk design og et aktivt og dynamisk
uttrykk – og oppgraderingen av interiøret som gir en mer moderne følelse,
spesielt gjennom bruk av nye farger, materialer og instrumenter.

I nye Yaris er sikkerhetsteknologier som tidligere bare
fantes i store luksusbiler blitt standardutstyr. Kompaktmodellen er utstyrt
med Toyota Safety Sense, inkludert
kollisjonsvern med autobrems, automatisk fjernlys, filskiftevarsling og
skiltgjenkjenning.

99 prosent velger hybrid

Hybridmodellen som står for 99 prosent av salget i Norge er
forbedret ytterligere gjennom bedre støydemping, spesielt under akselerasjon.
Endringer er gjort gjennom nye motorfester, frontaksler og underramme.

Gjennom ny design på motorfestene, samt justeringene av
støtdemperne og den elektriske servostyringen har hybridmodellen også fått
bedre komfort og styrepresisjon.

Høy kvinneandel

Yaris er en bil som passer for alle som ønsker seg en topp moderne, velutstyrt og
prisgunstig bil – og som ikke har spesielt stort plassbehov. Salgssjef Grønlie
bekrefter da også at Toyota Arendal har Yaris-kunder i alle kategorier, fra
førstegangs bilkjøpere til pensjonister.

Forøvrig har Yaris åpenbart solid dametekke. Kvinneandelen
er nemlig på 70 prosent!

Nye utstyrsgrader

Toyotas utvikling av nye
Yaris har ikke bare handlet om å forbedre bilen, men også om å skape et
sterkere modellutvalg som er designet til å møte kravene og preferansene til et
bredere og stadig mer kresen kundegruppe.

Den nye modellen har fått nye utstyrsgrader, som retter seg
mot ulike målgrupper. Nye «Active» utstyrsgrader utgjør kjernen i utvalget,
mens to-tone modeller tilbyr valget av sort tak i elegant kontrast til
eksteriørfargen.

Tre millioner Yaris i fjor

Yaris har en sterk europeisk arv, og har blitt produsert ved
Toyota Motor Manufacturing France i Valenciennes siden 2001. Produksjonen
passerte tre millioner enheter i 2016.

Toyota ga ansvaret for å skape den nye Yaris til sine
europeiske operasjoner, noe som reflekterer styrken og kvaliteten i regionen.

For første gang blir endringene som er utviklet for Yaris i
Europa også benyttet på søster-modellen Vitz som produseres i Japan.

Endringene har vært mer omfattende enn en vanlig
midtlivsoppdatering, Bilens designendringer er skapt ved Toyotas europeiske
designsenter ED2 i Sør-Frankrike.