Nye Golf GTE med enda mer kjøreglede

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

For tre år siden hadde den
ladbare hybrid-varianten av Norges mest solgte bil det siste tiåret uoffsiell
verdenspremiére under Arendalsuka. Nå lanseres populære Golf GTE i ny,
oppgradert utgave. Det betyr enda morsommere kjøreopplevelser
for dem som satser på en ladbar bilhverdag.

– Vi har solgt veldig mange Golf GTE siden den kom på markedet
for to år siden. De som har kjøpt GTE erer VW-salgssjef Lars Gommerud, kjempefornøyde. Med en ny og
oppgradert utgave er jeg sikker på at populariteten vil øke ytterligere noen
hakk, som har en kort, men megetsigende
karakteristikk av nyheten:

– Nye Golf GTE er utrolig morsom å kjøre!

Ladbar hybrid-teknologi
har både miljømessige og økonomiske plussider, men det er et faktum at
kombinasjonen av turboladet bensinmotor og elektrisk motor gir plug-in hybrid
biler superkrefter. Motorutrustningen i den ferske utgaven av Golf GTE har en
maksimal effekt på 204 hk. Det betyr rett og slett ganske morsomme
kjøreopplevelser.

Superkrefter

Den effektive teknologien for ladbare hybrider sørger for at
kreftene utnyttes på best mulig måte. De to motorene kan brukes på ulike måter,
slik at motordriften alltid er perfekt tilpasset kjøresituasjonen.

Vil man ha mer sportsbil kan for
eksempel trykke på den en knapp i midtkonsollen som Gommerud kaller
«moroknappen». GTE-knappen, som den formelt heter i VW-språket, forbinder begge
motorene. Dermed sprinter GTE’en fra 0 til 100 km/t på kun 7,6 sekunder.

På den annen side har
nye Golf GTE en rekkevidde på inntil 50 km rent elektrisk med fulladet batteri,
og imponerer med en total rekkevidde på 939 km. Derfor fungerer GTE godt som en
ren elbil ved bykjøring, og økonomisk hybridbil ved langkjøring.

Sporty og elegant

Den ladbare hybridbilen Golf GTE er veldig smidig og svært elegant.
Både den strømlinjeformede fronten og den sportslige bakparten understreker det
dynamiske uttrykket.

Man er aldri i tvil om at en Golf er en Golf, men små
design- og dekorgrep skaper nye uttrykk. Fronten på nye GTE, med lukket grill
og blå dekorstriper, skal illustrere at plug-in hybriden er en smidig og
aerodynamisk bil. Den blå dekorlisten som fortsetter inn de dynamiske
LED-hovedlyktene, matcher Volkswagen-emblemet som dekker ladekontakten i
fronten.

Både de C-formede kjørelysene i støtfangeren og alle de
andre LED-komponentene har lang levetid og lavt strømforbruk. De markante
sideskjørtene på Volkswagen Golf GTE får det til å se ut som om bilen ligger
lavt på veien.

LED med «dagslys»

Energibesparelser er en viktig del av tanken bak GTE. Derfor
brukes avanserte LED-pærer med høy lyseffekt og lavt strømforbruk. Sammenlignet
med vanlige lyspærer, som produserer mye varmeenergi i forhold til lysenergi,
er LED-pærer et alternativ som sparer mye energi. Dessuten har LED-pærer lengre
levetid.

Lyset fra LED-hovedlyktene har omtrent samme farge som
dagslys. Det er svært behagelig, samtidig som det lyser opp veien effektivt.

Moroknapp for maks effekt

Som nevnt får man maksimal effekt av bilens iboende krefter med et trykk på
GTE-knappen. Man trenger i det hele tatt
bare enkle knappetrykk for å velge ren elektrisk kjøring eller en kombinasjon
av elektromotor og forbrenningsmotor. I GTE-modus kombineres kraften fra begge
motorene, slik at du får ekstra høyt dreiemoment. Ved å kombinere
elektromotoren og TSI-motoren med direkte bensininnsprøytning får du en ekstra
«boost» – og den typiske motorlyden som ikke er til å ta feil av.

Det er heller ikke uvanlig å høre gledeshyl fra føreren,
meldes det fra VW-leiren…