Kompromissløst flaggskip

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mercedes-flaggskipet S-Klasse er tilbake med
omfattende innovasjoner og ny teknologi.

Blant høydepunktene er et
helt nytt motorprogram med effektivitet og hybridisering i fokus, et nytt
skritt mot autonom kjøring og komfort som setter en ny standard. Den nye
modellen vises frem for første gang på bilmessen i Shanghai, med salgsstart i
mai og lansering i juli.

– S-Klasse skal være og har alltid vært ledende i sin
klasse. Med den omfattende oppgraderingen befester S-Klasse sin posisjon med
banebrytende teknologi. Alt fra de nye motorene, til de selvkjørende
egenskapene, og komfortelementer som Magic Body Control og all den luksus man
forventer en i ny S-Klasse, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz
personbil.

Motorinnvovasjon

Daimler har satt av 90 milliarder kroner til oppgradering av
sitt motorprogram, der det første resultatet kom i form av den 4-sylindrede
dieselmotoren i E-Klasse. Nå er rekkesekseren klar, med økt effekt og redusert
utslipp.

Dette er muliggjort via blant annet Camtronic variabelt
ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny effektiv renseteknologi.
Det har resultert i den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz
med inntil 340 hk og 700 Nm.

Videre vil V8-motoren som ble utviklet til AMG GT bli
tilgjengelig med to effektuttak og erstatter dagens 5,5 liters V8. I tillegg
til motorene som er tilgjengelig fra lansering i juli, kommer en nyutviklet R6
bensinmotor med 48-voltsystem med integrert startgenerator og en Plug-in Hybrid
med inntil 50 km rekkevidde.

Selvkjørende

S-klasse tar nytt skritt mot autonom kjøring med gjennomgående
oppgradering av et allerede imponerende system. DISTRONIC Active Proximity
Control og Active Steer Assist hjelper sjåføren i å holde sikker avstand til
bilene rundt og hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger og
veikryss.

Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change
Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen. Videre har
forbedrede kamera- og radarsystem sørget for enda bedre oversikt i tett
trafikk. I tillegg bruker S-Klasse for første gang kart- og navigasjonsdata for
å beregne kjøreadferd.

Lysende fremtid

I 2013 ble S-Klasse den første bilen som utelukkende brukte
LED som lyskilde. Intelligent Light System inkluderer nå Multibeam
LED-teknologien kjent fra E-Klasse og den spennende nyvinningen kalt ULTRA
RANGE. Sistnevnte produserer den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved
lov.

Det resulterer i en lysstyrke som ligger over
referanseverdien på 1 lux over 650 meter. Adaptive High-Beam Assist Plus, en
del av Intelligent Light System, tillater permanent fjernlys da systemet
automatisk blender ned de deler som ellers ville forstyrret andre bilister.
Dette sørger for at sjåføren fremdeles har maksimal sikt selv i stummende
mørke.

Kompromissløs komfort

Det er vanskelig å plukke ut enkeltelementer når en ny S-Klasse
lanseres. Det er den totale opplevelsen av komfort, luksus og teknologi som
imponerer mest. Likevel er det umulig å komme utenom det nye frontlyktdesignet
med tre LED-striper som klart skiller S-Klasse fra de mindre modellene, eller
de nye høyoppløste skjermene i Wide Screen Cockpiten.

Videre sikres
maksimal kjørekomfort ved at veien kontinuerlig skannes for ujevnheter og
luftfjæringen justeres der etter. Mer nøyaktig enn noen gang tidligere, selv i
skumring og opptil 180 km/t. I nye S-Klasse suppleres også Magic Body Control
med CURVE som tilter bilen inntil 2,65 grader for å redusere sentrifugalkraften
i svinger.

En annen nyvinning er
«ENERGIZING komfortkontroll» som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen,
som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner,
og gjør det mulig for kundene å konfigurere et bestemt velværeoppsett som
passer deres humør eller behov.

AMG

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ får ny motor, ny girkasse og ny
firehjulsdrift, i tillegg til imponerende design og kjøredynamikk. For bedret
ytelse med betydelig redusert drivstofforbruk, erstattes 5,5 liters motoren med
en 4-liters V8 Biturbo-motor med sylinderdeaktivering.

Til tross for mindre volum produserer den nye motoren 612
hk, 27 mer enn forgjengeren. 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, ytelser på
nivå med en fullblods sportsbil. AMG SPEEDSHIFT MCT 9-trinns automatgir
erstatter den forrige 7-trinns girkassen. Avslutningsvis nevnes det fullt
variable AMG Performance 4MATIC + firehjulstrekk-systemet som fikk sin debut
med E 63 S 4MATIC+ som kontinuerlig fordeler kraften optimalt.