Elbil-vinner er blitt enda bedre

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Norges mest solgte elbil er blitt enda mer attraktiv.
Kjørelengden er økt til 300 kilometer og dermed er siste snev av
rekkeviddeangst kurert. Større batteri,
sterkere motor, tøffere design og nye assistentsystemer skjerper interessen for
e-Golf ytterligere noen hakk.

Volkswagen
Golf er nordmenns favorittbil og hver
tredje Golf som selges i Norge er elektrisk. Når en ny og på alle måter
opprustet utgave lanseres betyr det nærmest garantert suksess.

– Interessen for nye e-Golf er gledelig stor og de som har
prøvd bilen er begeistret. Mange har bestilt den nye utgaven, sier Lars Gommerud, salgssjef hos Gromstad Auto.

– Økt kjørelengde betyr selvsagt mye. En rekkevidde på mellom 200 og
300 kilometer, avhengig av kjøreforholdene, innebærer at elbil blir et sterkt
alternativ for enda flere kunder, sier han.

– Dessuten er nye e-Golf enda bedre utstyrt, blant annet er den verdens
første elbil med bevegelseskontrollert
infotainmentsystem som standard. Dessuten er varmepumpe, som har vært et svært
populært tilvalg, nå blitt standardutstyr.

Økt batterikapasitet

Batteriet
i nye e-Golf har en kapasitet på 35,8 kWt, en økning på mer enn 60 prosent. Den
økte batterikapasiteten gjør at rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer måtl
etter NEDC-standarden. Det vil si en forventet rekkevidde i Norge på 200-300
kilometer under sommerlige forhold og 150-200 kilometer på vinterføre. Det nye
batteriet kan lades opp på ca én time ved bruk av 40 kW DC-lading. Ved 7,2 kW AC-lading
vil oppladingen ta ca 5 timer og 45 minutter.

Kombinert med det større batteriet har nye e-Golf fått en sterkere
motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og
høyere vekt på grunn av større batterikapasitet har e-Golf fortsatt samme
strømforbruk som tidligere.

Bedre utstyrt

I
tillegg til de åpenbare fordelene ved større batteri og sterkere motor er nye
e-Golf bedre utstyrt i standardversjon.

Varmepumpe, som har vært et svært populært tilvalg, vil nå være
standardutstyr. Det samme gjelder parkeringssensorer foran og bak, samt lys- og
siktpakke med regnsensor og automatisk avblendbart speil innvendig.

Dersom kunden velger Active Info Display, blir det tradisjonelle
instrumentpanelet byttet ut med et heldigitalt display med interaktive
funksjoner. Alle instrumentene, inkludert de e-Golf-spesifikke som
kraftmåleren, er integrert i en 12,3-tommers fargeskjerm. Informasjonen som
vises på skjermen vil endres etter hva føreren har behov for.

Berøringsskjerm

I
tillegg får bilen det helt nye Discover Pro infotainment-systemet som
standardutstyr. Dette har en 9,2-tommers berøringsskjerm og et nytt og
intuitivt brukergrensesnitt. Systemet har også støtte for bevegelsesstyring –
en teknologi som Golf er alene om i kompaktklassen.

App-Connect smarttelefonintegrasjoen og Car-Net Guide & Inform med
blant annet Google maps og Google Streetview er også standard.

Flere sikkerhetssystemer

e-Golf
har fått enda flere sikkerhetssystemer, bl.a.en køkjøringsassistent som gjør
bilen semi-selvkjørende i hastigheter inntil 60 km/t, fotgjengergjenkjenning og
Emergency Assist.

Designmessig er nye e-Golf en umiskjennelig Golf, men Golf-entusiaster
vil glede seg over blant annet oppdatert støtfanger både foran og bak samt nye
LED-lys både foran og bak.