Ladbar nyhet med solcelletak

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier


Med 20 års hybrid-suksess lanserer Toyota nye Prius Plug-in Hybrid med en rekke
sofistikerte teknologiske nyvinninger – blant annet solcelle-glasstak som gir
økt elektrisk rekkevidde! En helt
spesiell og fantastisk spennende bil, konstaterer salgssjef Johan Fredrik
Grønlie.

Toyota har produsert hybridbiler
siden 1997 og var først i verden med å tilby Plug-in hybrid teknologi. Eller som salgssjefen hos Toyota Arendal sier
med glimt i øyekroken:

– Toyota er ferdig med
videregående, mens konkurrentene såvidt er kommet i gang på barneskolen…

Nye Prius Plug-in Hybrid som
har Norges-premiére denne uken, har en rekke sofistikerte teknologiske
nyvinninger, inkludert en Dual Motor EV-drift, et batterivarmesystem og to
verdensnyheter – et solcelleglasstak som gir økt elektrisk rekkevidde, samt et
klimaanlegg med gassinjeksjons-varmepumpe.

Den elektriske rekkevidden er
mer enn doblet til over 50 km og maksimal elektrisk hastighet er økt fra 85 til
135 km/t. Den nye Prius Plug-in Hybrid representerer et stort sprang fremover
gjennom bedre effektivitet, kjøreegenskaper, innovasjon og design.

To biler i én

I hjertet av den nye Prius
Plug-in Hybrid finner vi den siste generasjon av Toyotas avanserte Plug-in teknologi.
Den skaper to biler i én: En enda mer
sofistikert fullhybrid, samt muligheten til å kjøre elektrisk mer enn dobbelt
så langt som forrige generasjon.

Det store litium-ion
batteriet er plassert under bagasjerommet og er avgjørende for å gi bilen en
betydelig lengre elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Batteristørrelsen
er økt fra 87 til 145 liter, mens energikapasiteten er doblet, fra 4.4 til 8.8
kWt og har en vekt på 120 kg, kun 50% mer enn forgjengeren.

Økt ladeeffekt

En annen verdensnyhet er
klimaanlegget som nå drives av en gassinjeksjons-varmepumpe, som vil gi varme
til kupéen i temperaturer ned til -10 grader uten å starte bensinmotoren, og
således er således med på å sikre god elektrisk rekkevidden på vinterstid.

Ladeeffekten er økt fra 2 til
3.3 kW, og batteriet kan lades inntil 65 prosent raskere; på bare 2 timer når
man benytter Type II Mode III Mennekes kontakt, og 3 timer og 10 minutter ved å
bruke en standard kontakt. Ladeprosessen er nå programmerbare på ukentlig eller
daglig basis, og inkluderer muligheten til å samtidig lade og kjøle

I tillegg har nye Prius
Plug-in Hybrid nedre grill som automatisk åpner eller lukker seg for å
optimalisere luftflyt inn i motorrommet, og for å redusere luftmotstanden.

Solcellepanel

Taket på nye Toyota PHV kan
leveres med et stort solcellepanel som generer strøm som kan lade
hybridbatteriet.

Når bilen er parkert (men
ikke når den lades fra strømnettet) vil solcellene lade et dedikert batteri,
som når det er fulladet vil pumpe lading til hybridbatteriet.

Mens man kjører vil
solcellene lade 12-volts batteriet og vil således bidra til redusert
energiforbruk for hovedbatteriet. Lading fra solen kan øke den elektriske
rekkevidden med opptil 5 km per dag, tilsvarende ca. 1000 km på et år.

Multi-LED hovedlys reduserer
også energibruk, mens en CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) bakluke –
verdens første for en masseprodusert produksjonsbil – reduserer vekten
ytterligere og forbedrer bilens effektivitet.

Den nye
Prius Plug-in Hybrid drar også nytte av en trådløs lademulighet, et stort
head-up display i farge, en ny parkeringsassistent (S-IPA) og et forbedret
Toyota Safety Sense system som får funksjoner nytt for Toyota PHV:
Kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning og adaptiv fartsholder som kan bringe
bilen til stillestående hvis nødvendig.