Klassiker i ny drakt

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier


BMW 5-serie er verdens mest populære business-sedan. Nå er syvende generasjon
av den legendariske kjøremaskinen på norske veier – i ny og luksuriøs drakt og spekket med
innovasjoner og avansert teknologi. BMW presenterer den klassiske modellserien
som både «historisk evolusjon og med
smak av fremtid».

– Nye 5-serie er fantastisk. Det er ikke
for ingenting at BMW lanserer nyheten som et nytt kapittel i suksesshistorien,
sier daglig leder i Bavaria Arendal, Stig Kvade, som kan bekrefte at premiéren
har utløst stor begeistring hos kunder
som har rukket å prøvekjøre bilen.

BMW 5-serie er solgt i 7,6 millioner eksemplarer på
verdensbasis siden den først ble lansert i 1972, så en ny generasjon skaper
naturligvis enorme forventninger. Og skal vi dømme etter mottagelsen tyder alt
på at en ny suksess er sikret.

Og BMW kjører ut skytset i full bredde. Allerede i mars
lanseres også plug-in hybriden 530e iPerformance. Senere i år kommer
stasjonsvognutgaven.

Med et stort utvalg av xDrive firehjulsdrift, kombinert med
både bensin- og dieselmotorer og en plug-in hybrid med klassens lengste
rekkevidde har den hederskronte kjøremaskinen mer enn nok varianter til å dekke
ethvert behov for kresne kjøpere.

Fjernkontroll-parkering

Naturligvis spares det ikke på konfekten når en ny 5-serie
lanseres. Bilen er spekket med innovative påfunn.

Med «Remote Control Parkering» kan føreren for eksempel
enkelt parkere med hjelp av en fjernkontroll. Og med «Remote View» gis man
muligheten til å følge med på hva som skjer rundt bilen – fra mobilen.

Apple CarPlay lar deg
integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere på apper via skjermen i
bilen – helt trådløst. Og ved å koble seg på BMWs car-to-car-løsning vil også
nye BMW 5-serie modeller kunne kommunisere direkte med hverandre og varsle om
dårlig vær og førerforhold, ulykker og andre potensielle farer.

Større og mer markant ytre

På utsiden er BMW 5-serie mer finslipt enn noen gang. Blikket er
skarpere, proporsjonene mer dynamiske, og i typisk BMW-karakter er linjene
tydeligere enn før. Modellen kommer med LED-hovedlys som standard og lyktene
strekker seg nå hele veien inn mot den særegne grillen. Sammen med panserformen
understreker dette bilens bredde.

Sett bakfra domineres designen av de tydelige horisontale
linjene og den markante formen på baklyktene. Gjennom de ulike modellene Sport
Line, Luxury Line og M Sport og en rikholdig fargepalett, kan kundene selv
definere designuttrykket på sin BMW 5-serie.

Nye 5-serie er også litt større enn sin forgjenger. Lengden
er økt med 36 mm og måler nå 4,935 meter. Bredden er økt med 6 mm til 1,868
meter. Høyden er økt med beskjedne 2 mm til 1,466 meter, og akselavstanden har
økt med 7 mm til 2,975 meter.

Bagasjeromsvolumet er på 530 liter, opp 10 liter fra forrige
generasjon, mens luftmotstanden er redusert med 10 prosent.

Mer luksuriøs

Eksteriøret har klare fellestrekk med nye BMW 7-serie, det samme
gjelder interiøret. Dermed fremstår nye BMW 5-serie som mer luksuriøs enn
tidligere, uansett om man sitter bak rattet eller er passasjer. Innvendig vil
man oppleve nye 5-serie som enda romsligere. I baksetet er det nå plass til
opptil 3 barneseter, med ISOFIX-fester på de ytterste plassene. Sammenlignet
med forrige generasjon vil man også merke at støynivået er redusert.

Interiøret preges av siste generasjon
iDrive-infotainmentsystem og touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike
ikonene. BMW 5-serie kommer også med «Gesture control», som først ble
introdusert med nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å
styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser.

Ved lanseringen tilbys først to dieselmotorer og to
bensinmotorer.Alle alternativene kan leveres med den populære kombinasjonen
8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift, med følgende tekniske data: 520d
xDrive, 190 hk, 530d xDrive, 265 hk., 530i xDrive, 252 hk. og 540i xDrive, 340
hk.

Nye opplevelser

BMW 5-serie er utstyrt med et bredt utvalg av fremtidsrettet
teknologi og førerassistentsystemer.

Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer
nå fra 0-210 km/t. Dermed vil bilen automatisk stoppe opp når det blir kø og
kjøre opp til den innstilte hastigheten når trafikken tillater det. En egen
køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater
det. Nye BMW 5-serie tar med det også enda et steg videre innen autonom
kjøring.

Blant standardutstyret finner man blant annet LED-hovedlys,
parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også
innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling),
ConnectedDrive online-tjenester og del-elektriske seter.

Plug-in hybrid i mars

I neste måned lanseres plug-in-hybriden BMW 530e iPerformance.
Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er
252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på
6,2 sekunder.

I samme periode kommer også modellene 520d EfficentDynamics
Edition og M550i xDrive.