Jens P. Christensen, Agderposten Medier
En ny generasjon Audi
A5 ruller ut på norske veier – med nytt, finslipt utseende og spekket med
høyteknologi. Nye A5 kommer både som todørs Coupé, Cabriolet og som Sportback
med fire dører.
– Det er åtte år siden A5 ble lansert og den har vært en populær
modell. Og alt tyder på at den nye generasjonen blir minst like ettertraktet,
sier Audi-salgssjef Kai Sillerud, som
kan vise den lekre Coupé-utgaven en kald
vintermorgen.
Lekker og sportslig
–A5 Sportback er bestselgeren, men også todørs Coupé er populær.
Det er en lekker, sportslig bil som er kjapp og veldig morsom å kjøre. En bil
som folk snur seg etter og beundrer, sier han.
I løpet av våren er hele familien komplett når A5 Cabriolet
kommer.
Den nye generasjonen er tro mot sitt DNA, samtidig som den
har fått et enda mer moderne utseende. Den bølgeformede skulderlinjen som
kjennetegnet første generasjon A5 er på plass, og det samme er de sportslige
proporsjonene med et langt panser og korte overheng. Baklyktene med
LED-teknologi er standardutstyr, og sammen med de tilgjengelige LED eller
Matrix LED-lysene gjør de at den moderne teknologien også er synlig etter
mørkets frembrudd.
Sterkere motorer
Nye A5 Coupé blir tilgjengelig med fem forskjellige motorer: To
TFSI bensinmotorer og tre TDI dieselmotorer. Alle de motorene har fått
vesentlig mer kraft tilgjengelig, og strekker seg nå fra 190 til 286
hestekrefter. Sammenlignet med den forrige modellen er dette en økning på 17
prosent i effekt – samtidig som forbruket har blitt redusert med inntil 22
prosent.
Nye Audi A5 Coupé leveres med drivverk som er spesialtilpasset
de forskjellige motorvariantene. De firesylindrede bensinmotorene og 3,0 TDI
med 218 hester blir alle tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse og
syvtrinns S tronic samt to- eller firehjulsdrift. Den sterkeste dieselmotoren
(286 hestekrefter) og S5 blir levert med en åttetrinns tiptronic
automatgirkasse og quattro firehjulsdrift som standard. En sportsdifferensial
på bakakselen blir også tilgjengelig for kunder som ønsker en enda mer dynamisk
kjøreopplevelse.
Høyteknologisk interiør
Interiøret i nye A5 har blitt større i alle retninger, og den
økte akselavstanden sammenlignet med forgjengeren sørger for bedre at
passasjerene får bedre plass. Interiøret ellers holder høy Audi-kvalitet, og
bagasjeplassen har blitt økt fra 455 til 465 liter.
Til tross for den økte plassen har ingeniørene klart å
redusere vekten med inntil 60 kilo sammenlignet med forgjengeren.
Audi virtual cockpit er blant nyvinningene man kan få. Dette
er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene. Sammen
med MMI-enheten i dashbordet sørger denne for at sjåføren til enhver tid har
den informasjonen vedkommende trenger tilgjengelig i siktlinjen.
MMI-systemet styres
av det velkjente dreiehjulet kombinert med en touch-plate i midtkonsollen, og
logikken i systemet er bygget opp på samme måte som en moderne smarttelefon.
Systemet kan også kombineres med internettilgang med 4G, og dermed gi alle om
bord i bilen muligheten til å surfe på netter underveis.
Mot selvkjørende fremtid
En rekke nye førerassistentsystemer skal bidra til at turene i
nye A5 blir mer komfortable, sikrere og mer effektive. Samtidig tar Audi et
skritt mot en selvkjørende fremtid. Effektivitetsassistenten hjelper sjåføren å
spare drivstoff, Audi active lane assist holder bilen på rett kurs og den
adaptive fartsholderen gir sjåføren en pause under køkjøring.
Sikkerhetssystemer som Audi pre sense, kollisjonsvarsling, varsling for
kryssende trafikk og skiltgjenkjenning er bare noen av systemene som er
tilgjengelig på nye Audi A5.