Større Q5 med ultrateknologi

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

Q5-standarden er hevet ytterligere noen hakk.
Andre generasjon av den populære Audi-SUVen er her med mer effektive motorer,
luftfjæring med
demperkontroll og quattro-systemet med
ultra-teknologi – og en lang rekke infotainment- og assistentsystemer.

– Den spesielle kjøregleden i Q5
har begeistret mange, og
kompinasjonen av sportslighet og fleksibilitet er enda tydeligere i denne nye
utgaven. Luftfjæringen med demperkontroll forsterker kjørekomforten, sier
salgssjef Kai Sillerud.

– Samtidig er nye Q5 lettere og full av tekniske nyvinninger
som gjør at du kjenner forvandlingen så fort du setter deg bak rattet.

Designmessig har nye Q5 en stram og sportslig fremtoning.
Den rette fronten domineres av singleframe-grillen som kjennetegner alle Audis
modeller. I profil gir den distinkte skulderlinjen Audi Q5 en egen karakter, og
bakparten domineres av de samme horisontale linjene som fronten – noe som
bidrar til at bilen fremstår bred og kraftig.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy
og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90
kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved
utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen.

God plass – mange muligheter

Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren. De
horisontale linjene som dominerer interiøret understreker inntrykket av bredde
og komfort og med en rekke ulike utstyrs-versjoner tilbys kundene mange
valgmuligheter i farger og materialer.

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Audi Q5
levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse varierer
bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter.
Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Virtual Cockpit

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant
annet leveres med Audis kritikerroste Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers
skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til
å velge mellom to forskjellige moduser.

MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de
andre infotainment-løsningene.

Nytt steg mot selvkjørende

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass. Ved
hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien mot
selvkjørende biler.

Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og
Parking.

Adaptiv cruise control (ACC) med køassistent kan ta over noe
av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å
holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for
nære bilen foran.

En rekke andre systemer, som Cross traffic assist,
parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også
tilgjengelig.

Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om
fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare. Dersom det blir nødvendig vil
systemet også bremse automatisk.

Ultrateknologi

Nye Audi Q5 tilbys i det norske markedet med to motoralternativer en dieselvariant og
én bensin. 2,0 TDI-motoren 190 hestekrefter. 2,0 TFSI-bensinmotoren yter 252
hestekrefter – samtidig som den har et gjennomsnittlig forbruk på kun 0,68
liter/mil.

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor er tilgjengelig i
kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Ved å koble fra bakakselen når
denne ikke er nødvendig vil man redusere drivstofforbruket.

Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den
trengs, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli
svekket.

– De kundene som har rukket å se og prøve nye Q5 er svært
begeistret, og vi har allerede solgt de første bilene, sier Sillerud.