Enda tøffere og mer avansert Kuga

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier


Med nytt år kom ny Ford Kuga, med tøffere utseende, masse nyskapende utstyr og
sikkerhetsteknologi. Familie-SUV’en er skapt for enda bedre
kjøreopplevelser. – Rett og slett en
kjempebil, mener forhandleren. Og det mener bilkjøperne også, for mange har
bestilt ny Kuga på strak arm.

Nordmenn elsker SUV’er. Hver tredje nye bil som selges i Norge
er en SUV. Første generasjon Kuga kom i 2008 og ble umiddelbart en suksess.

– Kuga representerte noe nytt da den ble lansert. I tillegg
til de åpenbare fordelene med å sitte høyt og ha gode bakkeklaring, hadde Kuga
også spesielt god kjørekomfort. Den var like behagelig å kjøre på motorveien
som på humpete skogsveier, sier Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto, som gleder seg over stor
interesse for den nye generasjonen Kuga.

Ettertraktet

– Vi har allerede 12 – 15 bestillinger på den nye modellen. Både
gamle og nye kunder faller for Kuga’en og den blir minst like populær som
forgjengeren, sier han.

Nye Kuga har fått en
ny og mer massiv front med nye adaptive Bi-Xenon hovedlys og nye LED kjørelys.
Panseret er nytt og bakluken og baklykter er også forandret – og innvendig er
det meste forandret og forbedret.

Hele den sentrale midtkonsollen har blitt fornyet. Fra den
nye store høyoppløselige berøringsskjermen styres det meste av funksjoner og
underholdning i bilen, enten ved hjelp av sveipebevegelser som på en
smarttelefon eller ved å prate norsk til den.

Kundene vil ha mye utstyr

Kuga leveres i flere utstyrnivåer og de fleste kundene velger en
godt utrustet bil, bekrefter Noddeland.

En Kuga Titanium kommer blant annet med både delskinn, LED
kjørelys, parkeringssensor bak, navigasjon og det nye underholdningssystemet
SYNC 3.

Men Ford introduserer det nye utstyrsnivået ST-Line, som
forventes å stå for omtrent 70 prosent av salget i Norge. Med ST-Line for man
en knalltøff bil med bl.a. stylingsett, 18 tommers alufelger,
parkeringsassistent og sportsfjæring, i tillegg til Titaniumutstyret.

Importøren mener at Kuga-varianten som vil selge best er den
svært godt utstyrte ST-Line med 150 HK diesel, AWD og Powershift automatgir.

En forhjulsdreven variant med en 120 HK EcoBoost-bensinmotor
og manuelt gir er også tilgjengelig.

8 av 10 på alle fire

Fords avanserte firehjulstrekksystem, AWD, er aktuelt både i
kombinasjon med diesel og bensin. Både en 150 HK TDCI-dieselmotor og en 180 HK
dieselmotor er tilgjengelig med AWD. På
begge variantene kan man også velge mellom manuelt gir eller Fords fremragende
Powershift automatgirkasse. Denne varianten har et meget pent forbruk på lave
0,52 l/mil.

Den rimeligste
varianten med trekk på alle fire er en 150 HK TDCI med manuelt gir og
utstyrsnivået Trend. Og kundene liker firehjulstrekk.

– Åtte av ti Kuga’er vi selger har firehjulstrekk, sier
Noddeland.

Nytt og eksklusivt

Nye Kuga kommer også i
den svært eksklusive Vignale-utførelsen. Med 150 HK TDCI-motoren og
Powershift får man all luksus som Ford
kan by på. Kuga Vignale har bl.a. skinntrukket dashbord og instrumentpanel,
premium Vignale-skinnseter med 10-veis el. justering av forsetene, Bi-Xenon
hovedlys, et eksklusivt premium lydanlegg og mye mer.

Snakker norsk

I nye Ford Kuga får man også SYNC 3 – siste generasjon av Fords
infotainmentsystem. Her kan sjåføren kontrollere sin tilkoblede smarttelefon,
musikkanlegg, navigasjon og klima med stemmekommandoer. Og for første gang vil
SYNC 3 snakke og skrive på norsk – både teksten på skjermen og
stemmekontrollen. I tillegg vil SYNC 3 kunne lese opp tekstmeldinger fra
mobiltelefonen på norsk eller vise tekstmeldingen på 8-tommers
berøringsskjermen.

Avansert teknologi

Nye Kuga gjør kjøring og parkering enklere, med avanserte
sjåførassistan seteknologier. Parkeringsassistansen, som nesten 90 prosent av
Kuga-kundene i Norge har på bilen sin, vil nå også inkludere vinkelrett
parkering. Trykk på en knapp og
ultrasoniske sensorer på bilen vil kunne lete seg frem til parkeringsplasser
både i form av lukeparkering, og vinkelrett oppsett som i parkeringshus, og
styre bilen på plass mens sjåføren kun bruker gass- og bremsepedal. Andre
sensorer hjelper også sjåføren når bilen skal kjøres ut fra en parkeringsplass.

Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er
fare for at en bil skal krysse bak egen bil når man skal rygge ut fra en
parkeringsplass. Ved hjelp av radar overvåkes et område på opptil 40 meter og
systemet avgir tre varselsignaler hvis det oppdages en bil som nærmer seg fra
en av sidene.

Smarte assistenter

Nye Kuga har også en forbedret versjon av Fords Active City Stop
som hindrer sammenstøt i hastigheter opp til 50 km/t.

Active City Stop bruker sensorer foran på bilen som ser
etter hindringer foran på veien og klargjør bremsene dersom eget kjøretøy
nærmer seg en hindring for hurtig. Hvis sjåføren ikke reagerer vil systemet
redusere dreiemomentet og automatisk aktivere bremsene for å unngå et
sammenstøt.

En spennende detalj er det elektriske tilhengerfestet som
automatisk skjules når det ikke er i bruk, for ikke å forstyrre Kugas
sportslige linjer.

Kuga har også automatisk bakluke, som kan åpnes eller lukkes
ved å gjøre en sveipebevegelse under bakre støtfanger.