Tror på nytt godt bilår

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

– 2016 ble et veldig godt år for bilbransjen. I Aust-Agder holder
vi koken etter rekordåret 2015 – og det er ingenting som tyder på at tøffere
arbeidsmarked og myndighetenes kortsiktige avgiftspolitikk demper lysten og
evnen til å kjøpe ny bil.

Det sier Dag Rekdal, leder av
Aust-Agder Bilbransjeforening, mannen som virkelig føler bilbransjen på pulsen.

– Det ble
registrert 154.603 nye personbiler i Norge i fjor, det høyeste tallet siden de
spesielle rekord-årene 1985 og 1986. Med fortsatt lav rente, avgiftsreduksjoner
og et stadig større modell-mangfold er
det grunn til optimisme også i det nye, ubrukte året.

– I
Aust-Agder har vi en sunn og oppegående bilbransje som nå har mange gode år bak
seg med stor aktivitet. Bedriftene er flinke til å ruste opp lokalene,
oppdatere seg på den teknologiske utviklingen og holde er stadig høyere fokus
på kundetilfredshet. Derfor er også publikum flinke til å bruke
merkeverkstedene, sier han.

Fokus
på service og kundehandling

– Hvis det er kunder som irriterer
seg over spørsmål fra importørene, skal de vite at kundeundersøkelsene i sterk
grad bidrar til å holde høyt fokus og dermed høy kvalitet på service og
kundebehandling.

– Dessuten har vi et veldig fint miljø og
samarbeid innen bransjen i vårt fylke. Selv om konkurransen er knallhard mellom
forhandlerne har vi god tradisjon for samarbeid – ikke minst om den årlige
bilmessen. Det er mange distrikter som misunner oss dette samarbeidet.

Forvirrende
avgiftspolitikk

Dag Rekdal er en positiv og
optimistisk menn, men når vi kommer inn på regjeringskameratenes bilpakker og avgiftspolitikk,
blir han oppgitt.

– Forvirrende
er den mest dekkende karakteristikken. Jeg synes ikke politikerne har fokus på
det som virkelig teller. I det såkalte
grønne skiftet burde de ha angrepet områder som har langt større effekt enn
nordmenns bilbruk.

– Det blir
alt for mye kortsiktig fokus på bil. Men det er vel fordi det er lettere å
angripe biler enn det som virkelig ville monne. Det er et faktum et 15 store
containerskip forurenser mer en hele verdens bilpark. Derfor blir det litt feil
fokus når det så ensidig kjøres på bilbruken, sier Rekdal, som synes det er
interessant at 84 prosent av de nye bilene som ble solgt i fjor kjørte på
fossilt drivstoff.

–Mer enn åtte
av ti nye biler på norske veier er enten rene bensin- eller dieselbiler, eller
hybridbiler med fossilt drivstoff.
Samtidig ser vi at både forbruk og utslipp går ned, sier han.

– Dessuten er
det et tankekors at man i innspurten av avgiftsdiskusjonene vedtok heftig bruk
av bio-drivstoff i dieselen. For det første må mye av dette biodrivstoffet
fraktes med containerskip fra bl.a. Sør-Amerika til Norge. Er det særlig
miljøvennlig?

– Dessuten
har dette påfunnet en alvorlig teknisk side. Har motorene godt av det? Vi ser
at flere store bilprodusenter protesterer.

Savner
langsiktighet

– Det mest frustrerende er
mangelen på langsiktighet. Vi får disse avgiftsendringene hvert år i
forbindelse med statsbudsjettet. Politikerne hamrer inn et bilde uten å tenke
helhetlig og langsiktig. Og media gjør ikke saken bedre ved å hausse opp
detaljer. For alle parter ville det vært mer realt med en langsiktig strategi,
mener Rekdal, som synes dieseldiskusjonen er avslørende.

– I 2007 ba
regjeringen oss kjøpe dieselbiler. Nå er plutselig diesel verstingen som skal
bort. Faktum er altså at mer en tredjehver nye bil på veiene er dieseldrevet.
Og det er et faktum at de moderne Euro6 dieselmotorene har lavere utslipp av
både CO2 og NOx enn tilsvarende bensinmotorer.

Diesel,
lys og autonome biler

Apropos diesel. Når vi ber lederen for bilbransjen titte i krystallkula
er nettopp dieselbiler, selvkjørende biler og veilys på nye E18 naturlige
temaer.


Får politikerne viljen sin stoppet alle dieselbiler innen 2025, eller har de
rett, fagfolkene som hevder at det vil trille mange dieselbiler på veiene også
etter 2050?

– Vi har
allerede en sammensatt bilpark, men jeg er rimelig sikker på at biler med
fossilt drivstoff vil være i trafikken i flere tiår fremover – også Norge.

– Skal vi kjøre på nye E18 uten veilys mellom
Arendal og Tvedestrand?

Selvfølgelig må den nye strekningen ha
skikkelig veilys! At fagfolk slår fast at det er dobbelt så mange ulykker på
veier uten veilys er et godt nok argument for meg.


Vil vi se Dag Rekdal i selvkjørende bil om få år?

– Autonome
biler er allerede i trafikken. Men for å være ærlig – jeg akter ikke å kjøpte
opp på Feierheia en vinterdag i en selvkjørende bil! Jeg er imidlertid helt
sikker på at fremtiden vil bringe nye transportformer.

– Kanskje
farter vi rundt i lavtflyvende dronelignende kjøredoninger om noen år, helt
uavhengig av veistandard og føre?