Atletisk og avansert ny Q5

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Førjulstiden er full av forventning. Alle som har ventet på nye Audi Q5 fikk en overraskende
boost denne uken da den første Q5‘en på norsk jord gjennomførte en rask
førpremiére i det reneste julekonsert-tempo.

– Forventningene til nye
Q5 har som ventet vært store, og denne forjulsturnéen har skjerpet appetitten
hos kundene. De som rakk innom under førpremiéren var i alle fall begeistret,
sier salgssjef Kai Sillerud hos
Audi-forhandleren i Aust-Agder.

– Vi har store ambisjoner for den nye Q5’en, som har fått
mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Vi er trygge på at
den kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte
modeller.

Nye innovasjoner

Den nye Audi Q5 har fått mer effektive motorer, i tillegg til at
bilen er tilgjengelig med innovasjoner som quattro-system med ultra-teknologi,
adaptiv luftfjæring for første gang i dette segmentet fra Audi, samt en lang
rekke infotainment- og assistentsystemer.

Designmessig har nye Audi Q5 en stram og sportslig
fremtoning og i profil gir den distinkte skulderlinjen bilen en egen karakter.

Audi Q5 kommer med to motorvarianter i Norge, en 2,0 TDI 190
Hk quattro S tronic og dieselvaranten
2,0 TFSI 252 Hk quattro S tronic.

Designmessig har nye Q5 en stram og sportslig fremtoning.
Den rette fronten domineres av singleframe-grillen som kjennetegner alle Audis
modeller. I profil gir den distinkte skulderlinjen Audi Q5 en egen karakter, og
bakparten domineres av de samme horisontale linjene som fronten – noe som
bidrar til at bilen fremstår bred og kraftig.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy
og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90
kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved
utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen.

God plass

Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene
er blant de ledende i klassen. De horisontale linjene som dominerer interiøret
understreker inntrykket av bredde og komfort og med en rekke ulike
utstyrs-versjoner tilbys kundene mange valgmuligheter når det kommer til farger
og materialvalg.

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Audi Q5
levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse varierer
bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter – noe som er 10 liter mer enn den
forrige generasjonen. Med nedfelte
bakseter øker volumet til 1550 liter.

Teknologiske nyvinninger

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant
annet leveres med Audis kritikerroste Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers
skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til
å velge mellom to forskjellige moduser.

MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og
de andre infotainment-løsningene. Toppmodellen har også en touch-løsning som
minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner.

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass.
Ved hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien
mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour,
City og Parking.

Nye assistentsystemer

Adaptiv cruise control (ACC) med køassistent kan ta over noe av
styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å
holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for
nære bilen foran.

En rekke andre systemer, som Cross traffic assist,
parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også
tilgjengelig. Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om
fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare. Dersom det blir nødvendig vil
systemet også bremse automatisk.