Ultrakompakt hybrid SUV på alle fire

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

Lille,
knalltøffe Ignis har gjenoppstått. Suzukis ultrakompakte SUV med firehjulstrekk
og hybrid har beholdt sitt ikoniske, nærmest minimalistiske design og maksimale
plassutnyttelse. Men nykomlingen
strutter av topp moderne utstyr og sikkerhetssystemer. Dessuten er den politisk korrekt. Nye Ignis er nemlig Suzukis første hybridbil.

Mange har et spesielt forhold til Ignis. Den kompakte SUV’en med
firehjulstrekk var mektig populær like etter tusenårsskiftet.

Merkelig nok har produsenten ventet i mer enn ti år på å
tenne en ny flamme. Ignis betyr ild på latin. Og det er
garantert mange som vil tenne på comeback-modellen.

Det bekrefter Jan Erik Stiansen, salgssjef hos
Suzuki-forhandleren.

– Nye Ignis SUV 4X4 Hybrid er ennå ikke lansert, men vi har
solgt flere biler allerede. Kundene faller pladask for den kompakte bilen og vi
har sikret oss biler til en god start på salget når markedsføringen nå starter,
sier han.

Større innvendig

Ignis er ultrakompakt, men den er nesten større innvendig enn
utvendig. I alle fall virker det sånn. Vi satt fire voksne karer i testbilen,
og etter fotoseansen opplevde undertegnede på 194 å ha overraskende god plass til mine lange
ben bak lange Stiansen i førersetet. Og takhøyden er upåklagelig. Snakk om
plassutnyttelse!

Bagasjerommet er ikke av de største, naturlig nok, men en
smågenial løsning basert på fem S-er, Suzuki Super Smart Slidig Seats, gjør
bagasjerommet så fleksibelt at volumet varieres og mangedobles.

Firehjulsdrift

Det store plusset for nye Ignis er firehjulsdriften AllGrip
Auto. Kombinert med høy bakkeklaring og passe sprek motor er kompakt-SUV’en
nærmest ustoppelig på variabelt norsk føre. Gjensynet vekker morsomme minner
fra den gang vi rygget første generasjon Ignis oppover unnarennet i
90-metersbakken på Vegårshei.

2017-utgaven har høyt utstyrsnivå med bl.a. LED fjernlys,
nærlys og baklys, automatisk klimanlegg, varmeseter, DAB+ og blåtann og Auto
Stop & Start, filvarsling, Dual Camera Brake Support, cruise control og
skinn multifunksjonsratt – avhengig av hvilken utgave og utstyrspakke man
velger.

Første hybrid

I disse bilpakke-tider er dessuten Ignis rimelig politisk
korrekt, ettersom nykomlingen er Suzukis aller første hybridbil. Hybridsystemet
innebærer at bilen konverterer kinetisk energi som skapes ved bremsing eller
ved reduksjon av hastighet. Denne energien lagres i et spesielt batteri som
sørger for å forbedre drivstofforbruket til Ignis.

Energien som er lagret brukes i utgangspunktet på to måter.
Den første er for å starte den Integrerte Start Generator (ISG). Dette hjelper
motoren ved akselerering, spesielt i en oppoverbakke. I tillegg til å hjelpe
motoren ved akselerering, inkluderer hybridsystemet en start/stopp funksjon.
Systemet skrur av motoren når bilen står stille, noe som reduserer
drivstofforbruket og CO2-utslippet når det er mye trafikk.

Hybridsystemet hjelper dette systemet ved å bruke
elektrisitet for å starte bilen igjen, noe som gjør bilen enda mer effektiv.