Årets firmabil – igjen

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

For andre år på rad
er Peugeot 308 SW kåret til Årets firmabil. – Fantastisk gøy, dette er en sterk anerkjennelse til en fantastisk
bil, sier Peugeot-forhandler Sondre Hansen.

Avisen Dagens Næringsliv
har kåret Årets firmabl i Norge siden 1994. Det spesielle ved denne
kåringen er at juryen består av representanter for bilimportørene, som altså
bedømmer konkurrentenes biler. Testpanelet gjennomfører en 10 punkts sjekk og i
tillegg for bilene poeng for pris og miljø.

Ekstra tyngde

– Det er selvsagt spesielt
at 308 ble kåret av våre
konkurrenter. Det gir seieren ekstra
tyngde og betydning, sier Hansen.

Vinnerbilen fikk høye poeng på alle testpunkter. Bare på ett
av kriteriene toppet Peugeot’en, nemlig på utstyrsnivå i forhold til pris.
Dessuten bemerket ikke juryen noen spesielle svakheter. Dermed ble det
topplassering som i fjor. Sist en bil
vant to år på rad var i 2010 og 2011 da Audi A4 gikk til topps.

Toer i årets kåring ble Volkswagen Passat GTE, mens Citroën
Grand C4 Picasso ble nummer tre.

Ikke ladbar eller 4X4

Peugeot 308 SW gikk altså til topps til tross for at modellen
foreløpig ikke leveres verken som ladbare hybrid eller med firehjulstrekk. Ladbare hybrider er biltypen som øker mest i
Norge med 70 prosent økning hittil i år.
Og 4 av 10 nye biler leveres med firehjulsdrift.

– Bare tre konkurrenter er ladbare. Vi konkurrerer ikke mot
Porsche eller BMW-suver. Vi regner kun Volkswagen Passat og Golf og Audi A3
e-tron som ladbare konkurrerer til 308. Vi kommer ikke til å få en ladbar
hybrid til neste år. Og heller ikke året etter. Så vi fokuserer på det vi er
gode på.

– Vi er svært stolte av 308. Vi har verdens beste
bensinmotor i årets firmabil. Vi er Norges syvende største bilmerke. Det har vi
vært i år, ifjor og året før der, sier Peugeot-sjef Thorbjørn Myrhaug til DN.

Et tankekors

Fire av ti nye personbiler har en eller annen form for elektrifisering.
Bilimportørene stilte i DNs firmabiltest med seks ladbare hybrider. Ifjor var
det bare én elektrisk drevet bil.

– Bilavgiftene påvirker naturligvis dette, men også
avgiftene er en konsekvens av endringene i bilteknologien, i sin tur drevet frem
av ønsket om mer miljøvennlige løsninger.

– Generelt er det et tankekors at myndighetene gir så store
avgiftslettelser «up-front» til plugin hybridene, uten å være sikret at det vil
gi noen miljøgevinst. Det reelle bildet, er dessverre motsatt – spesielt når vi
ser at avgiftslettelse for ladbare hybrider setter elbilene i skyggen, sa
Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge, til Dagens Næringsliv etter kåringen.