Lekker, leken og fyrrig Giulia

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Med ikonisk italiensk design, banebrytende teknologi og et navn som vekker
lidenskap skal Alfa Romeo yppe seg mot premiumtrioen Audi, Mercedes og BMW. I tett samarbeid med
med Ferrari har den legendariske italienske produsenten svidd av svimlende fem
milliarder euro for å skape nye Giulia og innlede en ny Alfa-æra.

– Vi har allerede forhåndssolgt to Alfa Romeo Giulia. Og de som
har rukket å prøve nyheten blir svært begeistret. Den er en ren nytelse å kjøre
og en utrolig vakker bil, sier salgssjef Jan Erik Stiansen, med en smule
sydlandsk lidenskap i stemmen.

Alfa Romeo har da også alltid spilt på følelser, på
skjønnhet og banebrytende
teknologi.

Ifølge produsenten er det å skape en ekte Alfa Romeo «å
skape en bil uten kompromiss, og samtidig gi føreren en intuitiv, men sikker
kjøreopplevelse. Nye Giulia er ikke bare en sedan med stor dynamisk ytelse, den
vekker også lidenskap, spenning og ren begeistring. Disse følelsene skyldes
mekanikkens egenskaper: bakhjulsdrift, optimal vektfordeling, et banebrytende
fjæringssystem og et eksklusivt effekt/vekt forhold.»

Umiddelbart forelsket

Det er noe helt spesielt med Alfa Romeo. Jeg var personlig ingen
Alfa-fan før jeg virkelig til prøve en bil. Da ble jeg umiddelbart forelsket,
sier Stiansen.

– Og vi ser det gang på gang. Når kundene først får testet en Alfa blir de frelst og
vil ikke ha noe annet merke.

Nettopp derfor gleder han seg til å la kunder prøvekjøre nye
Giulia.

Sterk utfordrer

– Vi venter på utgaven med 200 hk. bensinmotor og automatgir.
Det er jeg ganske sikker på blir bestselgeren. Men vi har allerede på plass den
rimeligste utgaven som har en 150 hesters dieselmotor og manuelt gir. Det er
selvsagt også en strålende bil, og en sterk utfordrer til de naturlige
konkurrentene i denne divisjonen. Prisen er i underkant av 400.000.

Stiansen forteller også at topputgaven Giulia Quattrofoglio
er en fantastisk bil med V6 twin-turbo motor på 503 hester og en prislapp på
omkring 1.2 millioner kroner.

Alfa Romeo kaller det «meningsfull skjønnhet». Hver detalj er utformet for teknikk for å
skape et muskuløst design som understreker den nye Giulias ytelse og forsterker
dens aerodynamikk. Bilens design innebærer ikke drama, men hvert eneste valg er
dramatisk for en ekte entusiast. Med sin unike stil bringes Alfa Romeos genuine
sjel tilbake for å bli et klassisk
produkt, hevder Giulia-skaperne.

Perfekt symbiose

Selv om nye Giulia har all den siste banebrytende teknologien
innen sikkerhet og infotainment, har den ingen unødvendige tilleggsfunksjoner.

All betjening i bilen er tydelig og intuitiv. Føreren kan
rette all oppmerksomheten sin på veien og kjøringen, i en perfekt
menneske/maskin symbiose: samspillet mellom bilen og føreren har derfor ingen
grenser.

Motoralternativene

Nye Giulia leveres med to motoralternativer, begge turboladede
og bygget i aluminium, som kombinerer ytelse og effektivitet med en enestående
balanse, hevder produsenten.

2.0 bensinmotor med 200 hk 8-trinns automatgir, og 2.2
dieselmotor tilgjengelig i 150hk med manuell 6-trinns girkasse eller 180hk med
manuell 6-trinns girkasse eller 8-trinns automatgir. For å kunne gi en
progressiv respons uten turboforsinkelse, fungerer turboladeren også på lave
hastigheter, og øker dreiemomentet.

Karbon i drivakselen og aluminium i panser, dører, motor,
hjuloppheng og bremsekalipere: takket være presisjonsteknikk oppnår nye Giulia
en optimal vektfordeling.

Disse valgene fører
til økt effektivitet og bedre kjøredynamikk, og gir en betydelig reduksjon i
drivstofforbruket og utslipp.