Enda mer attraktiv Amarok

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Med ny kraftfull V6’er, en rekke
forbedringer og mer avansert utstyr er nye Amarok klar for de tøffeste
utfordringer i terrenget og på asfalten

– Nye Amarok er knallbra.
Det er rett og slett en fantastisk bil å kjøre!

Det sier salgssjef Kay Lystvet om Volkswagens populære
pickup som kommer på norske veier i helt ny
utgave i disse dager.

Amarok har siden 2010 vært blant Norges aller mest populære
pickup-modeller, og mer standard- og ekstrautstyr, sterkere motorer og en rekke
forbedringer gjør nye Amarok til en enda mer attraktiv modell.

V6‘er fra luksus-SUV

Nye Amarok er utstyrt med V6 TDI EU6 dieselmotorer som yter 163,
204 eller 224 hestekrefter. Motorene er spesialtilpassede versjoner av motorene
som brukes i luksus-SUV-en Audi Q7.

Ny radiator, nytt topplokk og ny turbolader er på plass for
å tilpasse motorene til den tøffere jobben Amarok er ment å utføre. Ved
lansering er motorene på 204 og 224 hestekrefter tilgjengelig, mens motoren som
yter 163 hestekrefter blir tilgjengelig senere.

– De som har kjøpt Amarok siden lanseringen i 2010 har vært
srålende fornøyde. Det beste beviset er at flere av dem har bestilt den nye
modellen, sier Lystvet, som legger spesielt vekt på de nye spreke motorene, det
avanserte infotainmentsystemet og ikke minst kjørekomforten.

– Alle som har rukket å prøve bilen veldig begeistret,
sier Lystvet, som forteller at det er
den mest avanserte varianten, Aventura,
med og 224 hesters V6 motor i
kombinasjon med permanent firehjulsdrift og åttetrinns automatgirkasse som har
slått best an de første dagene etter
lanseringen.

To drivlinjer

Kundene kan velge mellom to forskjellige drivlinjer.
Modellene med manuell girkasse vil leveres med et 4MOTION-system med
bakhjulsdrift, reduksjonsgir og mulighet for å koble inn frontakselen.

De som velger automatgir får en bil med permanent
firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial.
Alle modellene får også forsterkede bremser, og Amarok har nå 17” skivebremser
foran og 16” skivebremser bak.

De kraftigere motorene gir også en økt tilhengervekt.
Modellene med 204 og 224 hestekrefter og automatgir kan trekke tilhengere på
inntil 3500 kilo.

Bedre utstyrt

Nye Amarok har også vesentlig mer standardutstyr enn tidligere.
Innstegsmodellen Comfortline kan blant annet skilte med multikollisjonsbrems,
parkeringssensor bak, cruisekontroll med hastighetsbegrenser,
bluetooth-handsfree med stemmestyring, variabel servostyring og 17-tommers
aluminiumsfelger.

Highline-modellen leveres i tillegg med utstyr som Bi-Xenon
hovedlys med LED-kjørelys og ryggekamera.

Også ekstrautstyrslisten har blitt vesentlig utvidet på nye
Amarok. Man kan blant annet få bilen levert med det nye infotainment-systemet
som er kjent fra Caddy og Transporter T6.

De 14-veis elektrisk justerbare ergoComfort-setene sørger
også for at komforten er på topp – uavhengig av arbeidsdagens lengde.

Har det meste

Introduksjonsmodellen har fått navnet Aventura, og er en bil som
har det meste av tenkelig utstyr.

I tillegg til det som leveres på Highline-modellen kan
Aventura blant annet skilte med 20-tommers felger, interiør i nappa-skinn,
ryggekamera, ergoComfort-seter, Navigasjon og en rekke eksklusive
designdetaljer.