Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mokka X er hverken en eksklusiv
kaffedelikatesse eller en hemmelig militæroperasjon – men en usedvanlig
velutstyrt, barsk og spennende Opel-nyhet.
En kompakt SUV med alle kvalifikasjoner
for å kunne bli en perfekt Norges-bil. Norgespremiéren er 8. november, men vi
har kjørt folke-SUVen allerede.
– Mokka har vært en viktig modell for oss siden lanseringen i 2012 og jeg er
sikker på at den nye X-utgaven blir en fulltreffer. Ikke minst med suksess-kombinasjonen firehjulstrekk,
automatgir og bensinmotor, sier Opel-forhandler Jarl Helge Venemyr, som kunne
registrere mange anerkjennende reaksjoner under førvisningen denne uken.
Mokka har spilt en viktig rolle i Opels comeback de siste
årene.
Den kompakte SUVen, har rekruttert mange nye kunder, som har falt for
kombinasjonen av en design som kombinerer det tøffe sportslige, med gode
kjøreegenskaper også på dårlige veier.
Mokka X har fått et helt nytt og friskere eksteriørdesign,
nytt interiør og et klasseledende infotainmentsystem, avanserte
sikkerhetssystemer, fantastisk lysteknologi og ikke minst OnStar – Opels personlige rådgiver på
veien.
Ved siden av den nye generasjonen med 1,6-liters
stillegående dieselmotorer, vil også Mokka X bli utstyrt med den nye
generasjonen 1,4-liters Direct Injection Turbo bensinmotor, nå i kombinasjon
med automatgir, start/stopp og firehjulsdrift.
Klar for tøffe utfordringer
Nye Mokka X blir den første modellen som bærer bokstaven «X» på
bakluken, for å vise at det er en bil som gjerne tar utfordringene med tøffere
og mer utfordrende kjøreforhold, enn mer tradisjonelle modeller.
Eksteriørdesignet på nye Mokka X er tøffere. Den nye fronten
tydeliggjør slektskapet med resten av Opels nye design, med den vingeformede
horisontale grillen, og den tydelige doble vingen som skapes av LED-kjørelys.
Alltid oppkoblet
På plass bak rattet i nye
Mokka X møtes man av et helt nytt
interiør. Dashbordet har klare likhetstrekk med det vi kjenner fra nye Astra.
Midtkonsollen er bygget rundt nye 7- og 8-tommers
berøringsskjermer, lastet med den nyeste generasjonen IntelliLink infotainment.
Seneste generasjon IntelliLink støtter både Apple CarPlay og Android Auto for
speiling av innholdet på din smarttelefon.
Mokka X får ytterligere en komfortfunksjon, gjennom
nøkkelfri åpning og start.
Bensin, automat og 4X4
I tillegg til den nye
generasjonen 1,6-liters dieselmotor med 110 hestekrefter (81 kW) og 136
hestekrefter (100 kW) får nå Opels kompakte SUV en helt ny bensinmotor.
Den nye generasjonen 1,4-liters Direct Injection Turbo på
152 hestekrefter (112 kW) i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse og
adaptiv firehjulsdrift.
Firehjulsdriften i Mokka X, med en elektromagnetisk
flerplateclutch, er effektiv og smart. Når underlaget er tørt, er det
forhjulene som driver (bortsett fra når du starter – da driver bilen på alle
fire hjulene), noe som sørger for å holde forbruket nede. Avhengig av
underlaget vil elektronikken sørge for sømløs variasjon av driften fra 100
prosent forhjulsdrift, til å fordele inntil 50 prosent av kreftene mellom de to
akslene.
Økt sikkerhet
I tillegg til
firehjulsdriftsystemet, har ingeniørene hos Opel fulgt strategien med å bringe
ny teknologi til folket.
Et eksempel på dette er de nye Adaptive Forward Lighting
(AFL) LED frontlykter. Det nye AFL LED-lysene sørger for å tilpasse lyset
avhengig av hvor, og hvordan du kjører.
Systemet har ni ulike lysmønstre og erstatter dagens BiXenon
AFL. Fordelen med AFL LED er at det gir et bedre og hvitere lys, samtidig som
det er ikke har noen bevegelige deler inne i lampen. Det gjør systemet både
raskere, og mer presist – samtidig som det er enda mer driftssikkert over tid.
I tillegg til dette får Mokka X den nyeste generasjonen Opel
Eye frontkamera, med høyere oppløsning og mer prosessorkraft, noe som bidrar
til samle informasjon til en rekke førerstøttesystemer.
–