Unik IONIQ med trillingvalg

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier


I det grønne skiftet er Hyundai i tetsjiktet med serieproduserte hydrogenbiler
som kun slipper ut rent vann. Nå lanseres
tøffe, lekre, spreke og
smarte IONIQ med trippel-elektrisk valg – ren elbil,
hybrid eller ladbar hybrid. Trillingene er dessuten riktig lekre og velutstyrte.

– IONIC ble en øyeblikkelig fulltreffer. Allerede under førpremiéren
på bilmessen for noen uker siden slo de første kundene til og vi har vi solgt
flere biler etterpå. Så dette er åpenbart en bil som folk liker. Det gjelder
både utseende, plass, utstyr, komfort – og ikke minst den unike valgmuligheten,
sier Trond Toftesund hos Hyundai-forhandler Sigmund Aasen AS.

– Dette er jo den første bilen i verden med de tre elektriske
drivlinjene som alternativ. Dermed kan enkelt velge modell etter behov og
bruksmønster, sier han, og legger til at det er gøy å oppleve hvor godt
førsteinntrykk kundene får av den nye utfordreren i den grønne klassen.

Maksimalt enegrieffektiv

IONIQ illustrerer
giganten Hyundais visjon for fremtidens bilindustri ved å fokusere på valgfrihet med flere ulike
drivlinjer som bygger på kundenes ulike behov, uten at det må gå på akkord med
verken god design eller kjøreglede.

Grunnlaget for denne bilen er en helt ny plattform designet
spesielt for IONIQ. Chassiset er optimalisert for å gi de beste
kjøreegenskaper, mens bilen er maksimalt energieffektiv uavhengig av motoren i
bilen.

Strømlinjeformet kjørekomfort

Hyundai har ønsket å lage en bil som kjører godt og oppleves som
behagelig og trygg. Det innebærer å isolere slik at dekk-og motorstøy blir
holdt på et minimum. Blant annet er frontvinduet tykkere enn vanlig og ikledd
støyreduserende film.

Bilen har også blitt en av verdens mest strømlinjeformede
med en luftmotstand på 0,24 (CD-verdi), tilsvarende Tesla S, Toyota Prius og
Hyundai Sonata Hybrid. Alle helt i verdenstoppen mht lav luftmotstand.

Også spesialdekkene fra Michelin har lav rullemotstand og
bidrar til lengre rekkevidde og bedre komfort.

Hurtig lading – lang rekkevidde

Å lade batteriene på IONIQ Electric til 80 prosent tar 24
minutter med en 100 kW (DC) hurtiglader. Bilen lar seg også lade via
husholdningsnettet (AC), og med 32 Ampere lades bilen helt full på 4,5 timer
med Type 2 Mennekes IEC-kontakt. Ladepunktet på bilen er det samme som hvor man
fyller bensin på biler med forbrenningsmotor.

Å velge batteri til elbiler er alltid ett kompromiss mellom
vekt, størrelse, pris og effekt. For Electric mener Hyundais ingeniører at
rekkevidden på 280 km utnytter dagens batteriteknologi best mulig mht pris og
vekt. Dette er gjort mulig ved utstrakt bruk av lettmaterialer i bilens
konstruksjon.

Gjenvinnbare materialer

For å oppnå maksimal effekt av batteriene har ingeniørene gjort
bruk av gjenvinnbare- og økologiske materialer. Eksempler på dette er naturlig
plastikk, pulverisert tremasse, sukkerrør og vulkansk sten i interiøret. Også
maling fra soyaolje er brukt til å skape skinnende metallfarger.
Lettvektsaluminium er brukt på både panser og bagasjelokk, noe som sparte 12,4
kg sammenlignet med vanlig stål.


Mye utstyr

For en bil som skal hevde seg helt i toppen, ikke bare med
hensyn til utslipp, er det naturlig at IONIQ kommer med både Android Auto og
Apple Car Play. Med disse systemene kan man kontrollere smarttelefonens musikk,
telefon eller navigasjon via bilens skjerm. I tillegg er bilen også satt opp
med TomTom LIVE kartoppdatering i syv år, og den har selvfølgelig DAB+, bluetooth og trådløs lading av smarttelefon.
Alt bidrag til sikrere kjøring.

IONIQ har naturligvis høyt sikkerhetsnivå og er godt utstyrt
med førerassistanse.