Majestetisk og ladbar

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Fullvoksne, spreke, topputstyrte og
avgifts-gunstige ladbare hybrider er i skuddet. Nyeste super-SUV på veien er
intet mindre enn verdens første plug-in hybrid med 6-sylindret dieselmotor og
quattro firehjulstrekk. En kjøretur i nye Audi Q7 e-tron 3.0 TDI V6 quattro er
ren og skjær nytelse.

– Dette er virkelig en bil som har alt. Kjørekomforten er helt
fantastisk. Man får en enestående «doning-følelse», man formelig svever på
veien. Enkelte har fobi når det gjelder store biler, men de skulle virkelig
prøve denne svære famliebilen og oppleve hvor lettkjørt den er.

Det sier Audi-salgssjef Kai Sillerud, som er stolt og glad
for endelig å kunne presentere Q7 e-tron.

– De første som bestilte bilen har faktisk ventet siden i
fjor. Det skyltes leveringsproblemer hos en underleverandør. Men nå er den
ladbare hybriden «friskmeldt» og leveringstiden er kort, bekrefter han.

Imponerende

Og de som har ventet lenge har virkelig ventet på noe særdeles
godt. Q7 e-tron er en imponerende SUV som
strutter av avansert teknologi.

Med en lengde på over
fem meter ruver den store SUV’en på
veien. Den innvendige plassen er naturligvis i business-klasse og bilen har
alle tenkelige (og utenkelige) sikkerhets-, assistanse- og
kommunikasjonssystemer.

Man klarer seg utmerket med sofistikert og raust
standardutstyr med en startpris på 895.000, men Sillerud bekrefter at kunder
som foretrekker en slik bil gjerne plusser på et par hundre tusen i ekstrautstyr.

0,18 liter på mila

Men gevinsten er altså stor ved å velge ladbar hybrid, som Siv Jensen
belønner med solide avgiftskutt. Og Audi leverer mye valuta for pengene. Mest
oppsiktsvekkende er denne 2,5 tonn tunge bilen med full utnyttelse av
batteripakken på 94 kW, og med den 3,0 liter store TDI V6 motoren på 258 hk,
skal klare 0 – 100 km/t på 6,2 sekunder.

Blandet forbruk på Q7 e-tron er 0,18 l/mil, mens
CO2-utslippet er bare 48 g/km.

Kjørt på den mest økonomiske måten skal Q7 e-tron nesten ikke bruke diesel på bykjøring og
mindre turer. Den maksimale rekkevidden på strøm er oppgitt til 56 kilometer.
Og den totale rekkevidden – med full tank og fulladet batteri – er hele 1320
kilometer.

Assistenter i kø

Velger man biler i millionklassen har man selvsagt rikholdige
utstyrsmenyer å boltre seg i når bilen skal skreddersys. Og de som satser på denne
nye ladbare SUV’en kan plukke assistentpakke by, assistentpakke by og
parkering, assistentpakke tour og mange
andre hjelpemidler. Man kan få en kjekk nattsynassistent, eller en
filskifteassistent – eller kanskje en kjørefeltassistent. I nødstilfeller kan
disse systemer gripe korrigerende inn i styringen slik at bilen holder riktig
kurs.

Virtual cockpit

Med det digitale instrumentpanelet Virtual Cockpit skreddersyr
føreren informasjon i instrumentpanelet. MMI navigasjonssystemet og
trafikkinformasjon kobles med hybridsystemet for å legge den beste strategien
for turen, slik at man sparer drivstoff underveis.

Den virtuelle løsningen med konfigurerbart display foran
rattet er standard og her kan føreren selv velge hvilken informasjon han eller
hun ønsker å prioritere.

Og plotter man inn hvor man skal, legger den adaptive
cruisekontrollen opp det mest
drivstoffgjerrige løpet for akkurat den turen, basert på terrenget og veiene
som benyttes for den ene turen. Alt for å kunne kjøre så effektivt som mulig
med de midler den har til rådighet.

Masse plass

Ettersom Q7 er laget fra bunnen av for å takle hybridlinjen, så
er batteriet plassert veldig lavt helt bakerst.

Det betyr at bagasjerommet ikke er berørt i nevneverdig
grad, og SUV’en har derfor like stort bagasjeromvolum som sin helfossile
broder, nemlig 650 liter – og hele 1.835 liter med bakseteryggene lagt ned.
Også lastehøyden forblir normalt lav.