Legendarisk arbeidshest

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Legendariske Hilux er tøffere, sterkere og med bedre fremkommelighet enn
noensinne. 8. generasjon av Toyotas uforlignelige arbeidshest kjører barsk inn
i en ny æra stil, komfort, sikkerhet og avansert teknologi.

Etter nesten 50 år på verdens veier, på Nordpolen, Islandske vulkaner og
Antarktis er dette rett og slett en rullende legende. Hilux ble først lansert i
1968, og ett år senere kom den til Europa. Siden har modellen hatt en
dominerende posisjon i det globale pick-up segmentet i nesten 50 år. Hittil har
verdens mest populære pick-up blitt solgt i over 16 millioner enheter. I fjor
var Hilux Europas bestselgende pick-up.

Pålitelig arbeidshest

– Da jeg begynte i Toyota for 34 år siden var Hilux fremfor alt
en pålitelig, sprek arbeidshest. Den nye modellen er en moderne, driftssikker
arbeidshest, men den er også en allsidig bil for arbeid og fritid, med
tidsriktig design, høyere komfort, avansert utstyr og økt sikkerhet, noe som
gjør den stiligere og behageligere å kjøre enn noensinne.

Det sier Arvid Ødegaard, daglig leder hos Toyota Arendal.

Salgssjef Johan Fredrik Grønli kan fortelle om betydelig
interesse for nye Hilux. Ikke uventet, men han kan fortelle om økt interesse
for femseteren.

Lever opp til legedarisk rykte

Med karosseritypene Extra Cab og Double Cab, bygger den nye 8.
generasjon Hilux på det legendariske ryktet og driftssikkerheten modellen har
opparbeidet seg. Nå redefineres tøffhet for krevende bruk med en ny og sterkere
rammekonstruksjon, et forsterket plan, forbedrede 4×4 egenskaper og økt
hengervekt.

Den nye fronten er det tydeligste uttrykket for
kombinasjonen av tøffhet og raffinement. Den andre horiontale tverrstripen i
den øvre grillen går over i den nye lyktegruppen med en unik kjørelys-signatur
fra de 12 hvite LED-pærene. Den avanserte lyktegruppen inkluderer også LED
nærlys på toppmodellen.

Større og sterkere lasteplan

Lasteplanet på nye Hilux er større, sterkere og mer praktisk enn
før. Maksimal lasteplass har økt fra 1,544 mm til klasseledende 1,645 mm.
Lastelemmen får nå sterkere hengsler og kraftige stålbraketter er benyttet for
å holde den i åpen posisjon. Selve
planet er sterkere for å redusere skader ved av- og pålessing.

Gjennom de horisontale linjene og et rent dashboard-design
oppnås høy opplevd kvalitet og et sterkt og varig arbeidsmiljø.

Senterkonsollen domineres av en 7-tommers berøringsskjerm,
som er plassert nærmere brukeren for å gjøre den enklere å betjene.

Instrumentpanelet har store tydelige speedometer og turteller
på hvert side av en full-farge 4.2” TFT multi-informasjons display, hvor
innholdet enkelt kan endres med knapper på rattet.

Ny 2.4 D-4D motor

Nye Toyota Hilux er tilgjengelig den nye 2.4 D-4D Global Diesel
(GD) motoren. Den er utstyrt med Stop/Start funksjon og kombinerer økt
dreiemoment på lavere og middels turtall med klasseledende drivstofføkonomi.

Den nye 16-ventilers, DOHC firesylinders motoren er utstyrt
med en «variable nozzle» turbo med intercooler. Motoren yter 110 kW/150 hk.

Tohjulstrekk-versjonen av Hilux kommer med en 6-trinns
manuell girkasse, mens firehjulstrekk-utgavene leveres med 6-trinns manuell
eller 6-trinns automatisk girkasse. Begge girkassene har blitt omfattende
revidert for å øke holdbarheten, forbedre kjørbarheten i lav fart. Den tilbyr
føreren stillere og mykere girskift og utnytter samtidig det fulle potensialet
til den nye motoren.

På veien og utenfor

Den nye Hilux har fått en nyutviklet rammekonstruksjon som er
20% stivere enn tidligere, og er designet for å oppnå forbedrede kjøreegenskaper,
komfort, støynivå og kollisjonssikkerhet. Samtidig skal den ha enestående
varighet i de mest ekstreme omgivelsene.

Den sterke og varige bladfjæringen med doble støtdempere har
fått en omfattende revidering, for å kombinere off-road egenskaper med SUV-lik
kjørekomfort og stabilitet.