– Kunden alltid viktigst

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Han har vært med siden Ford Taunus var drømmebilen og radio var ekstrautstyr i
nye biler.
I dag drar veteranen Thoralf Tunsberg i brekket – etter 40 år i
bilbransjen.
Han
har solgte flere tusen biler og vært med på en eventyrlig utvikling.
– Men viktigere enn avansert teknologi
og digitalt utstyr er kundene. Å
behandle kundene ordentlig og ærlig er
minst like viktig i dag som for førti år siden, sier den nybakte pensjonisten.

– Jeg har alltid vært bilinteressert og Ford var favorittmerket
i ungdommen. Familien min hadde alltid Ford og da jeg begynte i bransjen var
Ford på salgstoppen med mange sterke modeller. Populære Taunus, Cortina, Escort
og Granada var med på å dominere bilsalget i Norge frem til midten av
80-tallet. Sierra ble også en knallsuksess, så det var moro å selge Ford, sier
Tunsberg, som husker godt de første bilene han solgte hos Arendal Auto.

– Den
første jeg solgte var en brukt Opel og den første nye bilen var en Taunus.

Rivende utvikling

– Det var en fantasisk spennende tid. Ford var på mange måter
banebrytende. Ford Scorpio var for eksempel den første serieproduserte modellen
med ABS-bremser, husker veteranen, som har vært med på en rivende utvikling i
bransjen.

– På 70- og
80-tallet var lanseringer av nye modeller store og sjeldne begivenheter, i dag
kommer nyhetene på løpende bånd. En
annen merkbar forskjell er kundenes merkelojalitet. For 30 – 40 år siden holdt
kundene seg gjerne til ett merke, og ofte gikk denne lojaliteten fra generasjon
til generasjon. Slik er det ikke nå.

Radio var ekstrautstyr

– Men den største forskjellen er naturligvis teknologien, ikke
minst når det gjelder sikkerhet og utstyr. På de første nye bilene jeg solgte
var radio ekstrautstyr og det var minimalt med brytere på dashbordet, sier han.

Thoralf
Tunsberg stortrivdes hos Ford-forhandleren i Strømmen, hvor han ble i 11
begivenhetsrike år. I 1988 dukket nye spennende utfordringer opp hos Scand Car
på Myrene.

– Jeg kom
til en sprek organisasjon og en flott gjeng anført av gründeren Tor Egil
Baardsen. Firmaet var veldig aktivt i
markedet og vi solgte populære biler med høy markedsandel, sier han.

– Hos Scand
Car stiftet jeg også første bekjentskap med Nissan, som på den tiden hadde
svært populære modeller som Laurel, Bluebird og Primera.

Fin tid og dyktig gjeng

I 1996 begynte Tunsberg en lang og spennende arbeidsdag hos
Gromstad Motor. Som fersk daglig leder fikk han være med på åpningen av
firmaets nye, moderne anlegg på Stoa, hvor han har hatt sitt daglige virke i
tyve år.

– Det har vært en fin tid sammen med en
entusiastisk og dyktig gjeng, sier han.

I de nye
lokalene kunne Tunsberg og hans kolleger tilby kundene Chrysler, Jeep, Seat,
Skoda – og etter hvert Nissan. I dag er virksomheten konsentrert om Skoda og
Nissan, to merker som i følge Tunsberg utfyller hverandre perfekt – og som
har et stort og allsidig modellspekter.

Skoda-eventyret

Dermed har han også vært med på det norske Skoda-eventyret.

– I den
første perioden brukte vi mye tid på å forklare kundene at de måtte glemme
gamle fordommer, at det var en ny tid og at Skoda var kvalitetsbiler produsert
av Volkswagen-konsernet.

Etter hvert
tok Skoda-salget helt av, ikke minst drevet av kundefavoritten Octavia. Det har
vært veldig moro å følge denne fantastiske utviklingen fra gamle fordommer og
stor skepsis til dagens suksess, hvor
Skoda er en av Norges mest solgte biler, sier han.

– Og
kombinasjonen med Nissan er helt perfekt. Nissan har et rikt modellutvalg fra
knallsuksessen elbilen Leaf til varebiler. Dessuten har den siste utvidelsen og
opprustningen av lokalene våre gjort Gromstad Motor Stoa til et topp moderne og
svært kundevennlig bilanlegg, sier Tunsberg, som akkurat i dag når dette
magasinet ligger i postkassen, trekker til håndbrekket etter nesten 40 år i en
tøff bransje, preget av hard konkurranse om kundene og en formidabel
teknologisk utvikling.

Motiverende eiere

– Det er selvfølgelig
litt vemodig. Jeg kommer til å savne kundene og gode kolleger. Men jeg har gått
noen runder med meg selv og bestemt meg for at tiden er inne til å gi meg nå.

–Jeg har
hatt et spennende yrke og jeg er takk-nemlig for at jeg har fått være med på en
fantastisk utvikling. Jeg synes lansering av nye modeller er akkurat like
spennende som det var på 40 år siden og jeg har gode venner i bransjen, som er
preget av tøff konkurranse, men samtidig et fint samhold.

– Jeg føler
meg også privilegert som har fått jobbe med motiverende eiere som leder
utviklingen. Gromstad-konsernet er faglig sterkt, med kontinuerlig fokus på
service, sikkerhet og kundebehandling, sier veteranen, som nå vil bruke mer tid på hytta – og i den
nyanskaffede bobilen.