Jens P.
Christensen, Agderposten Medier
Legenden lever.
718-æraen har fått et nytt, eksklusivt tilskudd som strutter av eminent teknologi
og frapperende kjøreegenskaper. Med 718 Boxster løfter Porsche begrepet
kjøreglede enda et hakk.
En rendyrket sportsbil med absolutt alle ingredienser – fra
pirrende (justerbar!) eksoslyd til sprelske hestekrefter, umiskjennelig design og komfort. Kort sagt genuin kjøreglede. Med sommervind i
luggen og nærkontakt med elementene blir opplevelsen bak rattet helt spesiell.
Porsche er og blir Porsche!
Midtstilt motor
718-navnet stammer fra den suksessrike sportsbilen Porsche
lanserte i 1957. Denne bilen vant en rekke store billøp på 50- og 60-tallet,
bl.a. Le Mans, så legendestatusen er høyst forståelig.
Derfor er det spesielt
interessant at Porsche et halvt århundre senere sverger lojalitet til
hovedkonseptet. Dagens 718 Boxster har i likhet med originalen firesylindret
motor plassert midt i bilen.
– Motoren ligger faktisk rett bak der du sitter, forklarer
Tommy Espedal, salgssjef ved Porsche Center Sør, mens vi cruiser langs
formiddagsstille ferieveier. Bare 300 utålmodig brummende hester bryter idyllen.
Motoren er en ny
turboladet boksermotor som gir den nye sportsbilen kraftig forbedret
ytelse, samtidig som drivstofforbruket er redusert.
Mer kraft, mindre forbruk
To-liters motoren yter 300 hk / 380 Nm og sørger for at bilen
gjør unna 0-100 km/t på 4,7 sekunder (med sport chrono pk).
Gjennomsnittsforbruket er pene 0,69 og CO2-utslipp på 158 g/km
I S-utgaven er ytelsen øket til 2,5 liter og 350 hk / 420 Nm
og 0-100 km/t fyker unna på 4,2 sekunder
(med sport chrono pk). Gjennomsnittsforbruk er 0,73 og CO2-utslipp på 167 g/km.
Oppgradert kjøreglede
Mye kraft, altså, men eminente kjøreegenskaper matcher
selvfølgelig det kraftfulle skyvet. Nye
718 Boxster har naturligvis et smart lite «hjul» på rattet hvor jeg som fører
velger kjøreprogram.
Sport Chrono Package har fått individuelle program i tillegg
til de tre innstillingene Normal, Sport og Sport Plus. I sportsbiler med PDK,
har det blitt lagt til Sport Response Button, som ligger på midten av
kjøreprogram bryteren. Inspirert av billøp, kan sjåføren konfigurere responsen
fra motoren og PDK for å bli veldig direkte.
I kupéen på toseteren
det velkjente Porsche-innemiljø, naurligvis oppgradert med nye
elementer. Et sentralt element er
Porsche Communication Management (PCM) med mobiltelefon forberedelse, audio
grensesnitt og Sound Package Plus med 110 watt lydeffekt. PCM kan utvides med
tilleggsmoduler som tilpasses til personlige behov. For eksempel
navigasjonsmodulen med stemmestyring er tilgjengelig, noe som gjør det enkelt å
legge inn kjøre destinasjoner. I tillegg er det Connect Plus-modul tilgjengelig
som en forlengelse av navigasjons modulen.
God bagasjeplass!
Porsche er Porsche, men nye 718 Boxster har fått et bredere og
mer maskulint utseende. LED frontlys, større luftinntaks-paneler med to
«finner» og dører uten dørhåndtak er blant de nye designelementene. Det gjelder
også bak, hvor baklyktene utmerker seg
med tredimensjonal LED-teknologi og firepunkts bremselys.
En ekstra overraskelse av det praktiske slaget er
bagasjeplassen i toseteren!. Plasseringen av motoren midt i bilen ekstra
bagasjeplass både foran og bak.
Allerede solgt
– Vi har allerede solgt 718 Boxster og interessen er positiv.
Dette er naturligvis ingen volumbil, men det er mange som synes det er kult å
ha noe som er annerledes. Og de fleste vet hva Porsche står for, sier Espedal,
som opplyser at prisen for ekstrem toppløs kjøreglede er omkring millionen.
Han er for øvrig allerede begynt å glede seg til lanseringen
av en annen Porsche-nyhet, nemlig luksussedanen Panamera, en fireseters
«familiesportsbil» som får Norges-premiere i slutten av året.