Ny Skoda-SUV testes i Norge

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier


Her er det første bildet av ŠKODA KODIAQ som kommer på markedet i til våren.

KODIAQ er den første bilen i ŠKODAs nye SUV-satsing, og vil være
merkets første bil i en stadig voksende klasse for store SUV-er. Nylig var den
i Skodje i Møre og Romsdal for testing, og samtidig ble det tatt de første
offisielle bildene av bilen.

Den 4,7 meter lange SUV-en er en all-rounder som kan by på
det største bagasjerommet i klassen med 680 liter og opptil 2065 liter med
nedfelte seter.

Simply clever

Det er også mulighet for en tredje seterad og en rekke praktiske
løsninger som til sammen gjør at den lever opp til ŠKODAs motto – Simply
Clever. KODIAQ skal også være klasseledende på infotainment-systemer.

Toppversjonene Columbus og Amundsen, som har en rekke
funksjoner som styres fra touchskjermene,
kommer med mulighet for Wi-Fi-hotspot, og Columbus-systemet kan også leveres
med en LTE-modul som sikrer lynraskt internett i bilen.

Nye assistentsystemer

KODIAQ vil også få en rekke nye assistentsystemer som skal gjøre
bilturen sikrere og mer komfortabel. Area View-kameraene er nytt for ŠKODA og
gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen.

Tow Assist-systemet hjelper deg også å rygge med
tilhenger. Parkeringssensoren med
bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager
en hindring.

Fem motorvalg

Når ŠKODA KODIAQ kommer på markedet i begynnelsen av 2017 vil
det være fem forskjellige motorer å velge mellom: To TDI dieselmotorer og tre
TSI bensinmotorer. Den kraftigste bensinmotoren er en 2,0 TSI som yter 180
hester og sikrer en dynamisk kjøreopplevelse. Utstrakt bruk av høystyrke-stål
gir vektbesparelser som sørger for at ŠKODA KODIAQ er drivstoffgjerrig
uavhengig av motoriseringen.

Bilen leveres med både manuell girkasse og en automatisk
DSG-girkasse. Både forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være
tilgjengelig.

Den tsjekkiske SUV-en takler alle slags veier på en
komfortabel måte samtidig som den leverer dynamiske kjøreegenskaper.

Ved hjelp av Driving Mode Select-systemet og det nye Dynamic
Chassis Control-systemet (DCC) kan man konfigurere styring, gassrespons, girkasse
og dempere i flere forskjellige modi. Ved kjøring i tøft terreng vil en egen
offroad-modus sørge for at alle de relevante systemene justerer seg automatisk
til offroad-kjøring.

– Vi ser frem til lanseringen av KODIAQ og ŠKODAs inntreden
i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil
passe det norske markedet utmerket, sier ŠKODA -direktør Kai Robert Solheim.