Jens P. Christensen,
Agderposten Medier
I slutten av året lanserer Toyota en helt ny
crossover som får navnet C-HR (Coupé
High-Rider).
C-HR er designet for å skille seg ut i Toyotas modellutvalg og i
sitt segment, og den representerer Akio Toyotas uttalte ambisjon om å gi «større
artistisk frihet til å oppnå iøynefallende design og økt kjøreglede».
Med fokus på de tre nøkkelområdene design, drivlinje og
kjøredynamikk. Har Toyotas utviklere skapt et nytt og friskt pust inn i
crossover-segmentet.
– Crossover-kunder vil ha noe spesielt, noe som
tradisjonelle SUV’er ikke kan tilby. De vil ha en høy sittestilling, men de vil
ikke ha kantete former fra en tradisjonell firehjulstrekker. De vil også ha en
smidig kjørefølelse, heter det i Toyotas presentasjon av den nye modellen.
Den helt nye Toyota C-HR introduserer en distinkt styling
som bringer med seg ny dynamikk og sensualitet inn i crossover-segmentet.
C-HR får et diamantinspirert stylingtema, med fremtredende
hjulbuer i alle fire hjørner som uttrykker bilens styrke og rigiditet, hvor man
kombinerer en kraftfull nedre del av karosseriet med en strømlinjeformet
kupéprofil, opplyser Toyota i en pressemelding.
Utstyrsnivå for krevende kunder
Som en del av Toyotas beslutning om å ta i bruk avansert
sikkerhetsutstyr på alle modeller, tilbys modellen som standard med Toyota
Safety Sense. Systemet inkluderer et kollisjonsvern (inkludert
fotgjenger-gjenkjenning), adaptive cruise kontroll, Filskiftevarsler med
styrekontroll, automatisk fjernlys og skilt-gjenkjenning.
Tilgjengelig er også utstyr som nøkkelfri låsing og start,
farget glass, delskinn, Toyotas nyskapende S-IPA system (Simple Intelligent
Park Assist), 18” alufelger og to-farget metallic lakk.
Konserthall-lyd
C-HR får tilgang på det ultimate innen lyd i klassen, gjennom et
spesielt tilpasset JBL premium audio
system med en 8-kanals, 576 Watts stereo forsterker og 9-høyttalere, inkludert
to nylig patenterte JBL diskanthøyttalere kjent som «horn tweeters».
Siden ulike elementer i interiøret som for eksempel vinduer,
solftak, setetrekk og stivheten i karosseri kan påvirke lydkvaliteten
vesentlig, har Toyotas og JBL sine ingeniører jobbet tett sammen fra tidlig i
designprosessen.
Ledende drivlinjer
Toyota C-HR kommer med et motorutvalg som er designet for å
levere en behagelig og engasjerende kjøreopplevelse kundene er ute etter. Dette
er tydeligst uttrykt gjennom den unike fullhybrid drivlinjen – den eneste i sin klasse- som garanterer en lettkjørt og problemfri
kjøreopplevelse.
Med sistegenerasjon hybrid drivlinje oppnår C-HR et
klasseledende CO2-utslipp så lavt som 85 g/km og et drivstofforbruk på bare
0,37 l/mil.
Den nye hybrid-drivlinjen er mer effektiv, lettere og gir
bedre ytelse enn før, og har maksimal ytelse på 122 hestekrefter.
Designendringer har økt den termiske virkningsgraden til 40% – noe som er
verdensledende for bensinmotorer.
Alternativt kan Toyota C-HR leveres med en 115 hk/85 kW 1.2
liters turbo bensinmotor, som fikk sin debut i Auris. Den er tilgjengelig med
en 6-trinns manuell girkasse eller en CVT automatisk girkasse, og sistnevnte er
også tilgjengelig med firehjulstrekk.
Forsalget starter i
Europa i september.