Større, bedre og m orsommere

Agderposten Medier

Fords nye småbil KA+ har større plass i et romslig interiør og dynamiske
egenskaper som sikrer utstrakt kjøreglede til en fornuftig pris.

Med en startpris på kr 163.000 blir KA+ det rimeligste
alternativet i Fords småbilprogram. Dermed er det kommet et nytt og attraktivt
alternativ for europeiske bilkjøpere som vil ha en stilig småbil av høy
kvalitet til en gunstig pris.

– Ford har en stolt historie når det gjelder å tilby
småbiler som er økonomisk oppnåelige, praktiske og morsomme å kjøre, sier Per
Gunnar Berg, adm. direktør for den norske Ford-importøren.

– KA+ stemmer godt
overens med denne tradisjonen, med «valuta for pengene» kombinert med blant annet
dynamiske kjøreegenskaper og en overraskende romslig kupé.

Plass til fem

Nye Ford KA+ er en 5-dørs kombikupé basert på Fords globale
småbilplattform, og gir komfortabel plass for fem personer i en bil som måler
mindre enn 4 meter. KA+ er litt kortere enn Fiesta, men 26 mm høyere, og har et
optimalisert interiør som gir klasseledende takhøyde foran og klassens beste
benplass for de som sitter bak.

KA+ sørger også for praktiske egenskaper for hverdagsbruk,
med et bagasjerom på 270 liter, 60/40-delt baksete og 21 oppbevaringsrom rundt
om i kupéen.

Oppbevaringsområdene inkluderer en MyFord-dock i midten av
instrumentpanelet, for oppbevaring, festing og lading av eksempelvis
mobiltelefoner.

Et skjult oppbevaringsrom på siden av dashbordet er bare
tilgjengelig når døren på førersiden er åpen. Dermed kan verdigjenstander
oppbevares uten at noen ser dem eller får tilgang til dem ved å knuse
sideruten.

I pakt med Fords nyeste formspråk har KA+ et elegant og
velproporsjonert karosseri, med en høyt plassert trapesformet grill med store
frontlys som folder seg elegant rundt fronten på bilen og gir et dynamisk preg.

Reaksjonsvillig motor

KA+ har en ny 1.2-liters 85 HK Duratec bensinmotor med
5-trinns manuell girkasse, et CO2-utslipp på 110 g/km og et blandet forbruk på
0,48 l/mil.

Drivstoffeffektiviteten er forsterket gjennom optimalisert
kalibrering, lavfriksjonsmotorolje og regenerativ lading når bilen bremses
eller kjøres uten bruk av motoreffekt. Dekk med lav rullemotstand og forbedret
aerodynamisk effektivitet bidrar også til å holde drivstofforbruket nede.

For å gi de riktige dynamiske egenskapene har bilen
spesialutviklet styring, fjærer og støtdempere, stabilisatorstag foran,
torsjonsaksel bak, en rekonstruert underramme og moderne motorfester. Bilen har
også gjennomgått et omfattende utviklingsprogram for å sikre at komfort og
kjøreegenskaper stemmer med typiske europeiske kjøreforhold.

Mye standardutstyr

Blant standardutstyr på KA+ finner man manuelt klimaanlegg,
DAB-radio, infotainmentsystemet Ford SYNC, elektriske vindusheiser foran,
sentrallås med fjernbetjening, seks kollisjonsputer, bakkestartassistanse,
hastighetsbegrenser, Ford EasyFuel – som hindrer feilfylling av drivstoff – og
MyKey som gjør det mulig å tilpasse ulike innstillinger på bilen for å hjelpe
yngre eller mindre erfarne sjåfører – som låner bilen – å unngå
feilvurderinger.

På listen over ekstrautstyr, finner man automatisk
klimaanlegg, skinnratt med cruisekontroll, ryggesensorer, elektriske
vindusheiser bak, elektrisk innfellbare sidespeil og mørktonede vinduer.

– Å kjøpe en kompakt bil vil i dette tilfelle si at man ikke
behøver å inngå en mengde kompromisser. Vår nye KA+ lever fullt ut opp til de
høye standardene som allerede er etablert av Ford Fiesta, B-MAX og EcoSport.