Agderposten Medi
Tross dystre spådommer er salget av nye biler på samme nivå som i rekordåret
2015. Det gjelder også i Aust-Agder, hvor det i første halvår ble solgt 1458
nye personbiler, én bil mindre enn i samme tidsrom i fjor.
Det er fremdeles Volkswagen som topper salgslistene, selv om
bestselgerne taper markedsandeler. Størst
grunn til å juble har forhandlerne av BMW,
Mitsubishi, Renault, Volvo, Mercedes-Benz og Mazda, som har en fremgang på over 30
prosent i årets seks første måneder.
Toyota holder en klar annenplass og kan notere en pen
salgsøkning, mens BMW har en knallsterk fremgang på 47 prosent og erobrer tredjeplassen.
Den offisielle oversikten fra Opplysningskontoret for
Veitrafikken viser at det hittil i år er registrert 77.749 nye personbiler i
Norge. Det er 4,5 prosent flere enn i samme periode i fjor.
Statistikken viser at bruktimporten fortsatt viser en
dalende kurve. Hittil i år er det bruktimportert 8100 personbiler, 2892 færre
enn på samme tid i fjor.
Færre elbiler
Et overraskende trekk ved nybilsalget denne sommeren er at
salget av rene elbiler går ned. I juni
ble det registrert 1906 nye personbiler med nullutslipp.
Det er 712 færre (-27,2 %) enn i juni 2015.
Nullutslippsbilene hadde 13,9 prosent markedsandel blant personbilene i juni,
mens markedsandelen i juni 2015 var 18,4 %.
Blant alle nullutslippsbilene som ble registrert i juni var
det en hydrogenbil, resten var elbiler.
Størst salgsøkning har de ladbare hyubridene. Det ble
registrert 3174 nye personbiler med hybriddrift i juni,1239 flere (+64,0 %) enn
i juni 2015. Personbilene med hybriddrift hadde 23,2 % markedsandel i juni i
år, mens markedsandelen i juni 2015 var 13,6 %.
Blant personbilene med hybriddrift var 1672 ladbare
hybrider. I juni 2015 var 987 av personbilene med hybriddrift ladbare.
Hver tredje med diesel
Tross all negativ omtale av dieselmotorer, hadde nesten
tredjehver ny bil som ble solgt i juni en moderne dieselmotor. For et år siden
var dieselandelen 40 prosent.
Trekker vi fra dieselhybrider hadde 30,6 % av de
nyregistrerte personbilene i juni dieselmotor, mens andelen i 2015 var 39,9
%. Mer enn halvparten av de nye
personbilene registrert i juni hadde bensinmotor. Trekker vi fra de med
bensinhybriddrift er bensinmotorandelen 32,2 %, i fjor var den henholdsvis 40,9
og 28,0 %.
Uendret CO2-utslipp
Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte
nye personbiler i juni var 96 g/km, det er det samme som i juni 2015. I juni
ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbil med bensinmotor (uten bensin
plug-in hybrider) 118 g/km, mens det for dieseldrevne (uten bensin plug-in
hybrider) personbiler ble 131 g/km. I juni 2015 hadde de bensindrevne
personbilene 119 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde
131 g/km CO2-utslipp.
15 på topp første halvår
De femten mest solgte personbil-merkene i Aust-Agder
(Arendal Politidistrikt) i perioden 1. januar – 30. juni.
Tallene gjelder antall solgte biler og pluss/minus i markedsandel i forhold til
samme periode i 2015.
1. Volkswagen 190 -14,0
2. Toyota 135 +4,7
3. BMW 100 +47,1
4. Nissan 99 +20,7
5. Ford 89 +6,0
6. Volvo 85 +32,8
7. Skoda 81 -15,6
8. Audi 72 -13,3
9. Mitsubishi
71 +34,0
10. Suzuki 62 -11,4
11. Mercedes-Benz 61 +35,6
12. Peugeot 50 +4,2
13. Renault 48 +33,3
14. Mazda 44 +57,1
15. Citroën 26 +13,0