Knalltøff pickup

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

Stor, sterk, vakker og robust – og proppet med avansert
utstyr som gjør kjøreturen i all slags vær og terreng til en enda større
uproblematisk fornøyelse. Nye Ford Ranger er endelig på norske veier.

– Interessen for pickuper er økende. Vi har faktisk hatt
problemer med å dekke etterspørselen etter den forrige generasjon Ranger, så vi
er optimistiske når det gjelder en nye utgaven. Denne bilen gleder vi oss
virkelig til å vise kundene, sier Øystein Ottersland, daglig leder hos Arendal
Auto.
Anført av flaggskipet Wildtrak ble Ford Ranger Europas mest
kjøpte pickup i 2015 med 27.300 enheter, en økning på 27 prosent fra året før.

Og endelig er nye Ranger på norske veier – med forbedret drivstoffeffektivitet, dristig
nytt design og avanserte teknologier.

«Uslåelig komnbinasjon»

I følge importøren er Ranger «klar for enhver utfordring – med
optimalisert drivstoffeffektivitet, tilhenger- og nyttelastkapasitet og
klasseledende fremkommelighet i dypt vann».

– Med nye Wildtrak har kundene en uslåelig kombinasjon av
4×4-fremkommelighet, iøynefallende design og premium utstyrsdetaljer som
kommunikasjonssystemet SYNC 2, sier markedsdirektør Geir Haugaard.,
markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

Forbedret dieselmotor

Nye Ranger har fremragende drivstofføkonomi med blant annet
Auto-Start-Stop, ny sluttutveksling og elektrisk servostyring som til sammen
bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17 prosent.

Det forbedrede motorprogrammet består av Fords 2.2-liter
TDCi-motor med 160 HK og den kraftige 200-hesters 5-sylindrede TDCi-mototren på
3,2 liter.

Kundene kan velge mellom 6-trinns manuell og automatgir. På
alle Rangere som tilbys i Norge er firhjulsdrift standard.

Avansert kommunikasjon

En rekke banebrytende teknologier er tilgjengelig på nye Ford
Ranger for å sikre sjåføren effektiv kommunikasjon og god kontroll over bilen.
Det inkluderer blant annet det stemmestyrte kommunikasjonssystemet SYNC 2 med
8-tommers berøringsskjerm.

En rekke sjåførassistanseteknologier sørger for mer komfort
og inkluderer Filskiftevarsling og LaneKeeper, Adaptiv Cruisekontroll med
avstandsvarsling, Trafikkskiltgjenkjenning, parkeringssensor foran og bak,
ryggekamera og elektronisk stabilitetskontroll som standard kombinert med
hindring av velt og tilhengerskrens.

Andre smarte teknologier inkluderer: Bakkestartassistanse
som gir en tryggere start i bratte bakker. Hill Descent Control som sikrer jevn
hastighet når det kjøres ned ekstra bratte bakker. Adaptiv lastekontroll
justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt.
Nødbremsassistanse sørger for økt bremsevirkning når det bråbremses i en
nødsituasjon

Egenskaper og raffinement

Ford Ranger forblir et av de mest anvendelige kjøretøyene i sin
klasse.

Kundene kan velge mellom to karosserityper: to-dørs RAP Cab
med bakhengslede dører for tilgang til 2. seterad og firedørs Double Cab.

Med en klasseledende evne til å kjøre gjennom vanndybder på
opptil 80 cm og med en bakkeklaring på 23 cm er den utformet og konstruert for
å håndtere det mest ekstreme terrenget med letthet.

Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders
utkjøringsvinkel skaper nye Ranger tillit når den gir seg i kast med bratte
hindringer.

På alle Rangere sørger en robust elektronisk kontrollert
overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra 4×2 til 4×4 høy mens bilen er i
fart.

3,5 tonn hengervekt

For lavhastighetsdreiemoment eller ekstra bremsing ved kjøring i
nedoverbakker kan sjåføren kople til en lavserie 4×4-giring, mens en
elektronisk lås på bakakseldifferensialen forbedrer veigrepet under vanskelige
kjøreforhold.

En annen viktig egenskap er at nye Ranger kan trekke
tilhengere på inntil 3,5 tonn kombinert med eksepsjonell nyttelastkapasitet.