Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Kompakte SUV’er er i skuddet. Til høsten kommer Audis nye utfordrer i et hot
marked – lekre Q2.
For å speede opp appetitten ytterligere noen hakk inviterte
Audi-forhandleren til kjapp førpremiere
denne uken. Og etter interessen og engasjementet hos de inviterte til
VIP-visningen å dømme vil SUV’en bli en suksess.
– Veldig gøy å kunne vise frem årets kanskje mest spennende
Audi-nyhet å denne måten. Vi disponerer Q2 og den nye A5 bare noen tilmålte
timer før de skal videre til forhandlere
langs kysten. Derfor er det ekstra positivt at så mange av de inviterte kommer,
sier salgssjef Kai Sillerud.
Gul og kul
Audi markedsfører nye Q2 som «en urban kompakt SUV med
hjørner og kanter, en uavhengig karakter med ett helt nytt, geometrisk
formspråk». Og den gule og kule bilen som ble vist under førpremieren
begeistret både forhandler og kunder.
Når Audi lanserer en ny modell spares det ikke på konfekten.
De som faller for Q2 kan velge mellom kraftige TFSI- og TDI-motorer med 116-190
hestekrefter, og quattro permanent firehjulstrekk. Ingenting er overlatt til
tilfeldighetene, og ekstrautstyret inkluderer teknikk som tidligere var
forbeholdt langt større modeller.
Med Audi Smartphone
Interface og den nyeste generasjonen av infotainment og lydanlegg får ferske
Q2-eiere dessuten det siste innen tilkoblingsmuligheter Audi kan tilby.
Bredt motorutvalg
Audi tilbyr et utvalg av seks motorer for Q2: tre TFSI og
tre TDI -motorer med effekt som varierer fra 116 hk til 190 hk. Motorprogrammet
følger prinsippet om rightsizing. Dette handler om å finne den perfekte
balansen mellom bilens størrelse, motorens slagvolum, effekt, dreiemoment og
effektivitet i dagligdagse forhold.
Følgende bensinmotorer er tilgjengelige: den usedvanlige
effektive 1.0 TFSI 116 hk tresylindret motor, 1.4 TFSI 150 hk er utstyrt med
Audi sitt COD-system: sylinder on demand, der du kun bruker det antallet
sylindre som er nødvendig, og den kraftige 2.0 TFSI 190 hk.
Innstigerversjonen av dieselmotorene er den firesylindrede
diesel med 1,6 liter og 116 hk. Neste steg er den mest solgte 2,0 TDI, som er
tilgjengelig på to effektnivåer – 150 hk og 190 hk.
Inngangen til quattro
quattro permanent firehjulsdrift system er standard på
toppversjonene av TDI og 2.0 TFSI. Kundene kan også velge quattro med 1,4 TFSI
COD og 2,0 TDI med 150 hk – en attraktiv inngang til quattro. veien. Som et
alternativ til Audis sekstrinns manuelle girkasse, tilbys også S tronic
dobbelclutch girkasse med syv hastigheter for alle motorer. I tilfellet med
toppversjonene av TDI og 2,0 TFSI, introduseres en nylig utviklet dobbelclutch,
med en ny type oljetilførsel og redusert friksjon.
Progressiv styring
Progressiv styring er standard i alle versjoner. Det vil si
at bilen har en form for direkte styring (f.eks på svingete landeveier eller i
svinger) som gir bedre kjøredynamikk og kjørekomfort og gjør det lettere å
styre. Du vil også oppleve imponerende kjøreegenskaper takket være variabel
styring som er avhengig av rattutslaget, og hastighetsavhengig servostyring.
Progressiv styring kan stilles inn via Audi drive select.