Råeste Fiesta noensinne

Agderposten Medier
Ford Performance har
nå tatt Fiesta ST ett skritt videre og gjort den enda råere
.

Nye Ford Fiesta ST200, som kommer samtidig med at Ford
feirer 40-årsdagen for lanseringen av Fiesta, er den kraftigste
produksjonsutgaven av Fiesta noensinne. Sammenlignet med Fiesta ST har
nykommeren 10% mer effekt (200 HK) og 20% mer dreiemoment (290 Nm) fra en
spesialkalibrert 1.6-liters EcoBoost bensinmotor.

Ford Fiesta ST200 gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder – som
blant annet betyr enda mer kjøreegenskaper og kjøreglede. For ytterligere
optimalisering av kjøreopplevelsen har Fiesta ST200 også forbedret hjuloppheng
og styring.

– Vi tror dette er en fremtidig klassiker, sier
markedsdirektør Geir Haugaard hos den norske Ford-importøren.

Bygget på prisvinnende ytelser

Den velkjente kjøregleden til Fiesta ST er ytterligere
forsterket med Fiesta ST200.

Modellens 1.6-liters EcoBoost-motor bruker en ny kalibrering
for å hente ut 200 HK – dobbelt så mye som forgjengeren Fiesta XR2 hadde for 20
år siden – og 290 Nm dreiemoment, som kan økes med 15 HK og 30 Nm dreiemoment i
inntil 20 sekunder gjennom midlertidig overboost.

En sluttutveksling på 4.06 – kuttet ned fra 3.82 i Fiesta ST
– gir ytterligere raskere akselerasjon gjennom girene – fra 50-100 km/t på 5,2
sekunder i 4. gir. Toppfart er 230 km/t.

Fiesta ST200 utnytter det nylig oppgraderte hjulopphenget
til Fiesta ST og den elektroniske servostyringen for å forbedre de dynamiske
egenskapene. Samtidig gir en ny bakaksel 27% mer krengningsstivhet. Som Fiesta
ST sitter ST200 15 mm nærmere bakken enn en standard Fiesta.

En favoritt

– Fiesta ST er en favoritt blant bilentusiastene på grunn av
dens go-kart-lignende kjøreegenskaper og kraftige motor. Det nye Fiesta ST200
chassiset gir bedre kontroll, og øker passasjerkomforten.

Fiesta ST200’s dynamiske egenskaper er også blitt bedre med
forbedret dynamisk kurvekontroll (Torque Vectoring Control – eTVC) og 3-modus
elektronisk stabilitetskontroll. eTVC-system legger bremsekraft på det indre
forhjulet i sving for å forbedre veigrepet og redusere understyringen uten å
tape hastighet.

Optimalisert bremsing kommer fra blant annet 278 mm skiver foran
og 253 mm skiver bak.

Sammen med turbo- og høytrykksdirekteinnsprøyting bidrar
ST200-motorens lave vekt også til et forbruk på 0,61 liter/mil og et utslipp av
CO2 på 140 g/km.

Eksklusiv design og spesifikasjoner

ST200 har et dristig og særpreget design, med den unike
Storm Grey eksteriørfargen.

Interiørspesifikasjonene omfatter blant annet Recaro
delskinnsseter med kontrastsøm i grått. Karbonfiberinnlegg i dashboardet og
pedaler og girspak i aluminium bidrar også til å gi ST200-interiøret særpreg.

På listen over tilgjengelige teknologier finner vi:

• Fords SYNC stemmeaktiverte infotainmentsystem

• LED kjørelys bidrar til at denne bilen blir lagt merke til
på veien

• En lydsymposer som kanaliserer motorlyd inn i førerhuset
for å sikre at den særegne motorlyden blir en del av kjøreopplevelsen.

• MyKey, som gjør det mulig for eieren å tilpasse bilens
ytelser og noen av dens egenskaper for å beskytte yngre personer som får låne
bilen.

Fiesta ST ble lansert i 2013 og har en 1.6-liters
EcoBoost-motor som utvikler 182 HK og 240 Nm dreiemoment med tilhørende 0-100
km/t på 6,9 sekunder – noe som raskt etablerte denne Fiesta-modellen som
Europas ledende kompakte høyytelseskombikupé og skaffet den 20 priser rundt om
i verden i løpet av sitt første år på veiene. Ford har siden lanseringen solgt
over 30.000 Fiesta ST i Europa.