Ny attraktiv tiger-SUV

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Volkswagens nye tiger-SUV er endelig på
sørlandsveiene. Nye Tiguan er ny fra innerst til ytterst og spekket med ny
teknologi og den er større og lettere enn forgjengeren.

Tiguan er et ambisiøst navn. Kompakt-SUVen er oppkalt etter to
eksotiske dyr, tiger og iguan, og med den kombinasjonen vil den tyske
produsenten overføre dyrenes egenskaper til bilen. Tigerens eleganse og
dynamikk – og iguanens gode klatreevner.

Nå er Tiguan her i helt ny utgave. Vesentlig større enn
forgjengeren og spekket med tekniske innovasjoner. Ikke rart salgssjef Lars
Gommerud er ganske sikker på at den nye utgaven vil bli en storselger denne
sommeren.

– Interessen for nye Tiguan har vært veldig stor allerede
før lanseringen denne uken. Vi har hatt et svært bra forhåndssalg, og når
kundene nå kan oppleve bilen og prøvekjøre den, vil interessen helt sikkert øke
ytterligere noen hakk, sier han.

Forhjulstrekk også

Gommerud er rimelig sikker på at de fleste Tiguan-kjøperne vil
velge dieselmotor og firehjulstrekk, men tror også den nye versjonen med
forhjulstrekk vil slå godt an, ikke minst på grunn av prisen. Forhjulstrekk i
kombinasjon med DSG-automatgir vil være et
attraktivt altenativ for mange.

Den nye Volkswagen Tiguan er også den første SUV‘en fra
Volkswagen Group som er basert på den såkalte MQB-plattformen, en
fremtidsrettet plattform som brukes av en rekke biler fra Volkswagen Group.

MQB-plattformen forbedrer alle aspekter ved Tiguan. Designet
er sporty og vekten er redusert med 50 kg i forhold til forrige modell med Euro
5-motorene.

Lettere og større

Også motorene er nye og mer drivstoffvennlige enn tidligere. Et
bredt spekter av åtte motorer tilbys med alt fra 115 til 240 hestekrefter.

Selv om motorene er kraftigere, er de opptil 24 prosent mer
drivstoffeffektive enn Euro 5-motorene i forrige modell.

Det nye systemet med 4MOTION Active Control gjør det også
enklere enn noensinne å tilpasse firehjulstrekksystemet til underlaget. Bilen
er også konstruert for tilhengervekt på inntil 2500 kg, og tilbys selvfølgelig
med Trailer Assist, det nye tilhengerassistentsystemet.

Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems,
adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent er standard. Andre
innovasjoner innebærer blant annet Active Info Display og Head-up display,
Google Street View, trafikkinformasjon og informasjon om ledige
parkeringsplasser. App Connect er standard i Norge og gjør at du kan speile
innholdet fra din smarttelefon på bilens infotainmentskjerm.

«Designrevolusjon»

Volkswagen hevder at nye
Tiguan er en revolusjon når det kommer til designet. Intet mindre. Den har en
visuell profil som skiller den fra sine konkurrenter, og linjer som skaper en
harmoni mellom interiøret og eksteriøret, heter det i VW-omtalen.

Nye Tiguan er større enn forgjengeren. Bilen er 6 centimeter
lenger, akselavstanden er forlenget med 7,7 centimeter og den er 3 centimeter
bredere enn tidligere. Samtidig er bilen 3,3 centimeter lavere enn før, noe som
er med på å gjøre den nye modellen både mer dynamisk og aerodynamisk med
redusert luftmotstand.

Fotgjengerbestkyttelse

Fronten er også markant med en bred grill, full-LED frontlykter
og – avhengig av utstyrslinje – en
kromlist på tvers over frontlyktene.

Panseret er høyere enn tidligere, og tornadolinjen over
dørhåndtakene bekrefter bilens tøffe karakter. Linjen går også gjennom
LED-lyktene bak på bilen og forsterker både aerodynamikken og det tøffe
designet.

Bilen er også designet for å være så skånsom som mulig med
sine omgivelser. Dette innebærer fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser,
standardutstyr i Norge, hvor en mekanisme hever panseret hvis en fotgjenger
eller syklist kommer i kontakt med dette ved en kollisjon.