Ny utfordrer i tøff klasse

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Renault er i farta. En
eventyrlig salgsøkning de siste to årene akselererer ytterligere i år. Og nå lanseres en helt ny attraktiv
Mégane med dynamisk design,
førerassistentsystemer på ypperste nivå, nøysomme og innovative motorer – og
fremragende kjørekomfort.

Mégane har vært en populær Renault-modell de siste tyve årene, med over 6,5
millioner biler. Derfor satser den franske giganten offensivt med fjerde
generasjon i klassen hvor konkurransen om kundenes gunst er aller tøffest.

– Førsteinntrykket er at nye Mégane er utrolig god å kjøre.
Den er sportslig og komfortabel, sier salgssjef Anders Klem Husebye hos JM
Auto. – Flott design og en rekke avanserte utstyrsløsninger gjør denne bilen
svært attraktiv.

– Mégane er kjent for kjøreegenskapene og har fått høye
score i internasjonale tester. Men den modellen som nå lanseres er enda bedre,
mener han.

Karakteristisk design

«På den svært konkurransepregede markedet for kompakte
sedaner, var det viktig at nye Mégane skiller seg ut fra første blikk», sier
designeren Franck Le Gall.

Og med sin karakteristiske belysningsignatur og balanserte
proporsjoner, er nye Mégane først og fremst en Renault. Det ivaretar merkets
design-DNA med brede, skulpturerte skuldre og en front som innlemmer den nye
designidentiteten, inkludert en stor, vertikal logo.

Nye Mégane som er en nær slektning av Renault Talisman, en
spennende storbilnyhet som snart får sin Norges-premiere. Nok et spennende
bevis på Renaults offensive satsing.

Nøysomme motorer

Mégane lanseres med fire motormuligheter, to bensinmotorer og to dieselmotorer.

Den rimeligste modellen har en 1,5-liters dieselmotor med
110 hestekrefter og manuell 6-trinns girkasse
eller en 6-trinns dobbelclutch automatkasse. Diesellaternativet er en
1,6-liter med 130 hk. med manuell girkasse.

Bensinmotoren er en 1,2-liter med 130 hk, som også kan
leveres med 7-trinns dobbel clutch automatgir..

Den råeste utgaven, Megane GT, har en 1,6-liter med 205
hestekrefter og 7-trinns dobbel clutch girkasse som standard.

Felles for de nye motorene er at de er svært nøysomme.
Dieselmotoren dCi 110 har for
eksempel kun 86 g/km i CO2 utslipp og et
forbruk på 0,33 liter på mila.

Styrer bakhjulene

Den nye Mégane GT er den første bilen i sin klasse som er
utstyrt med 4Control teknologi, spesialutviklet av ingeniørene i Renault Sport.
4Control-understellet er en oppfinnelse signert Renault, som styrer bakhjulene.

Funksjonen gir ekstra dynamikk og presisjon på svingete
strekninger og større stabilitet ved høye hastigheter

Kjøremodus etter dagsform

Et annet avansert påfunn er Renault Multi-Sense – som er standard fra Intens utstyrsnivået.
Med Renault Multi-Sense kan du velge mellom fem forskjellige kjøremodus alt
etter din dagsform og din personlig kjørestil.

• Kjøreegenskaper: gasspedalens, servostyringens, girkassens
og drivlinjens respons (styreenhet for innsprøytning), 4Control-understellets
følsomhet (gjelder kun nye Mégane GT).

• Stemning og velvære: kupébelysningsinnstillinger og
førersete med regulerbar massasjefunksjon i ryggen (ekstrautstyr).

• Lydinnstillinger (motorlyden)

Og naturligvis har de som nå faller for nye Mégane et
betydelig utvalg av førerassistent-systemer å
boltre seg med.