Ny i3 med lengst rekkevidde

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
100 års jubilanten
BMW lanserer i disse dager elbilen i3 med markedets lengste rekkevidde.

Modellen leveres med et oppgradert batteri, som ifølge
NEDC-syklusen vil øke rekkevidden med over 50 prosent. Det tilsvarer inntil 300
kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i
henhold til NEDC-normen.

Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt
bruk av air condition vil rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet
batteri. Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på
33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og går fra 0 til 100 km/t på kun 7,3
sekunder.

– Med nye BMW i3 tilbyr vi lengst rekkevidde i klassen av
kompakte elbiler. Med tanke på at prisen starter på kr 262.500, har vi store
forventnininger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3, sier Christian Gottschalk, markeds- og
kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Prisbelønt publikumsfavoritt

Kun to år etter lansering har BMW i3 etablert seg som en
publikumsfavoritt over hele verden. I Norge er BMW i3 den mest solgte
BMW-modellen og mer enn 80 prosent av de som kjøper BMW i3 på verdensbasis,
blir BMW-kunder for første gang.

BMW i-serien har satt helt nye bransjestandarder for
bærekraft og miljø fra produksjonsprosess via utslippsfri bruk til
resirkulering mot slutten av livssyklusen.

Både BMW i3 og BMW i8 har mottatt en rekke innovasjons- og
miljøpriser, blant annet for sin lettvektskonstruksjon, bærekraftighet,
kjøreegenskaper og design.

Lanseres som plug-in hybrid

Første generasjon BMW i3 med 60 ampere batteri vil fortsatt
inngå som en del av modellserien. Både helt nye BMW i3 (94 A) og BMW i3 (60 A)
blir også tilgjengelig som plug-in hybridmodeller, med en utvidet rekkevidde på
opptil 150 kilometer.

BMW i3 plug-in hybrid-modellene har en 2-sylindret
«hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen
direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren
aktiveres ved lavt batterinivå.

Økt ladekapasitet

Nye BMW i3 er utstyrt med en oppgradert ladeløsning. Med
trefase kontakt og inntil 11 kW kapasitet er nye BMW i3 (94 A) fulladet på
under tre timer, som er den samme tiden som for dagens BMW i3 (60 A).

For kunder som eier en BMW i3 (60 A) vil det være mulig å
oppgradere batteriet og få økt rekkevidde. Oppgraderingen er estimert til å
koste rundt 7000 Euro, pluss moms og montering. Norsk pris for oppgradering av
batteri er ikke klar.

Nye farger og design

Nye BMW i3 blir tilgjengelig med Protonic Blue metallic, som
inntil nå har vært forbeholdt BMW i8. Den blir også tilgjengelig i to lakkfarger
(Capparis White og Fluid Black) og tre metallic lakkfarger (Mineral Grey,
Platin Silver og Ionic Silver).

Interiøret kommer i fire forskjellige varianter der blant
annet utstyrsvarianten Suite nå kan leveres i mørk eik.

Materialene er en kombinasjon av naturlig behandlet lær, tre
og ull, i tillegg til andre resirkulerbare materialer som bidrar til bilens
miljøvennlige premiumpreg.

Nye BMW i3 kan leveres med Driving Assistant Plus, som
inkluderer kamerabasert cruise control med Stop&GO-funksjon, køassistent,
informasjon om fartsgrensen der du kjører, fotgjenger- og kollisjonsvarsler med
automatisk bremsefunksjon og proaktiv kjøreassistent.

Nye BMW i3 koster fra kr 262.500 og er klar for bestilling.
De første bilene vil bli levert i august.