Årets Bil som stasjonsvogn

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Nye Opel Astra ble presentert som «uforskammet luksuriøs» da den ble
presentert for nordmenn før jul. Like etter nyttår ble den kåret til Årets Bil
i Europa. I disse dager ruller endelig stasjonsvogn-utgaven Astra Sports Tourer
ut på norske vårveier. Lettere, gjerrigere, full av avansert teknologi, med
større plass – og svært prisgunstig. Det MÅ bli alle tiders Opel-klaff.

– Kompaktutgaven som kom i november har slått veldig godt an, og
når vi vet at 70 – 80 prosent av Astra kundene våre vil ha stasjonsvogn, er det
all mulig grunn til å tro på betydelig interesse for Sports Tourer. Vi har
merket det på forhåndsinteressen, sier daglig leder Jarl Helge Venemyr hos
Opel-forhandler Auto-Car.

Nye Astra Sports Tourer er bygget på en helt ny
lettvektsplattform og er lastet med utstyr som bidrar til mer sikkerhet og
komfort.

Ny teknologi for folk flest

Gjennom lanseringen av nye stasjonsvognen, fortsetter Opel å
gjøre ny teknologi tilgjengelig for folk flest. Astra er den første bilen i
kompaktklassen med IntelliLux LED Matrix frontlys, som sørger for
blendingsfritt fjernlys med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys.

I tillegg harAstra en helt ny generasjon IntelliLink©
infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed
får føreren tilgang på sine favorittapplikasjoner direkte via den store
berøringsskjermen.

Opel har lenge vært kjent for sine svært gode AGR-seter. Nye
Astra tar denne komforten enda lenger ved å introdusere 18-veis elektrisk
justerbart førersete, med massasje, ventilasjon og mulighet for
breddejustering. I baksetet kan passasjerene glede seg over varmeseter på kalde
dager.

Smarte løsninger

En av mange praktiske løsninger som introduseres med Astra
Sports Tourer, er muligheten for å åpne bagasjerommet uten å bruke hendene. I
kombinasjon med nøkkelfri åpning, er det tilstrekkelig å «sparke» med foten
under bakre støtfanger for å åpne bakluken. Ved å gjenta bevegelsen vil
bakluken lukke seg igjen.

For å forbedre
lasteplassen i Astra Sports Tourer, har den mulighet for deling av baksetet med
40/20/40, noe som gir langt flere alternativer for pakking. I tillegg tilbyr
FlexOrganizer-løsningen en rekke ulike typer for å dele av og sørge for trygt
feste av last. last.

Bensinsuksess

Sports Tourer lanseringen på det norske markedet bygger
offensivt videre på en svært godt start for Opels 5-dørs kompaktbil, der to nye
bensinmotorer har spilt en viktig rolle.

– Vi har laget en klar bensinstrategi for nye Astra helt fra
starten. Når vi ser på tallene så langt i år viser de at vi har lykkes.
Sammenlignet med våre sterkeste konkurrenter har vi solgt mer Astra med
bensinmotor enn Ford Focus og tatt kraftig inn på VW Golf. Nå er vi endelig
klare til å utfordre dem i den tøffe klassen med kompakte stasjonsvogner, sier
administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Ny bensinmotor med automat

I tillegg til de to
bensinalternativene som har vært tilgjengelig fra introduksjonen – 1.0 Turbo ECOTEC Direct Injection ecoFLEX som
yter 105 hestekrefter og en helt ny 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 150
hestekrefter, kan sistnevnte nå også leveres i kombinasjon med en sekstrinns
automatkasse.

Alternativet for den som ønsker diesel, er den svært moderne
1.6 CDTi ECOTEC-dieselen, som enten leveres med 6-trinns automatgir og 136
hestekrefter, eller en 110 hestekrefter med manuell girkasse. Alle motorene
kjennetegnes av god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå.

Romsligere og mer effektiv

Nye Astra Sports Tourer
tar Opels designfilosofi ett hakk videre: Effektiv, lett og dynamisk. Til tross
for at den nye generasjonen Sports Tourer har samme dimensjoner som forrige
utgave, har den betydelig mer plass til både passasjerer og bagasje.

Foran har det blitt 26 mm. mer plass til hodet, mens i
baksetet er plassen økt med 28 mm. Begge bidrar til økt romfølelse og høyere
komfort ute på veien. I tillegg laster Astra Sports Tourer nå inntil 1630 liter
bagasje.